Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hopplöst....

Skrivet av Mia
Vår tjej har haft diabetes i 8 månader och hbA1c har legat på (förra gången 6,0)Men de senaste 4-5 veckorna pendlar hon upp och ner som jag vet inte vad....
Hon startar på morgonen allt mellan 6-12...äter inget mellanmål...äter lunch vid 12-13.00 och där ligger hon på 8-24 i bl.s...fattar inget alls just nu...vi har höjt lantusen och det andra oxså men vågar inte höja för mkt då hon i bland dimper ner i skolan/hemma på under 3.0
SNÄLLA ge oss råd.Hon äter bara lörd.godis vi fikar endast på helger och då med s.fritt
Svar på tråden: hopplöst....

Hej

Skrivet av  Lotti
Blev lite fundersam men jag antar att det du skrev att hon börjar dagen allt mellan 6-12 är väl helgrelaterat då hon går i skolan, frukost tiden är väl rätt konstant under vardagarna?
Ett tips är ju att se vad det är som påverkar henne om det är maten eller kroppen själv.
Rätt tråkigt men låt henne äta exakt samma frukost, samma tid i några dagar för att se om ni ser någon trend. Kanske behöver hon lite mer insulin till frukost. Vet ej vad hon äter till frukost så därav är det lite svårt att råda, men jag vet att ett av mina diabetesbarn är väldigt känslig i blodsockret då det gäller laktos och vetemjöl medans det inte märks på mig själv eller dottern. Det kan också vara så att det är kroppens "vakna-upp" hormoner som spökar. Så var det för min pojke vilket ledde till att pump var enda lösningen.
 

hej..

Skrivet av  Mia
Varje morgon alla dagar äter hon en tallrik a-fil och em mörk smörgås med pålägg...Jag provade att ge 2E insulin mot de vanliga 1 och en halv och hon var inte uppe i 20 i bl.s innan lunchen utan 13.Hon börjar äta 6.45 och luchen är 10.20-10.30..lite tidigt...
Vi avvaktar och kollar om det blir bättre..
Tack....
 

Hej Mia!

Skrivet av  Ingrid med Klara -04
Min dotter är jättekänslig för vad hon äter till frukost. Vi måste ge mer insulin än hon får till de andra målen och dessutom tänka på vad hon äter annars sticker blodsockret direkt. När hon hade Insulatard och Actrapid kunde hon i stort sett bara äta protein. Då kunde en frukost bestå av ägg, korv/köttbullar och någon _liten_ grov macka. (inte så normal frukost för en 3-åring ;-)) Vi var helt enkelt tvugna att göra så för annars blev hon jättehög till lunch och ökade vi insulindosen så blev hon låg senare.

Nu sedan vi gick över till Lantus och Novorapid så är det lite lättare och vi sprutar alltså mer till frukost men vi får ändå tänka oss för. Antingen får hon havregrynsgröt med _lite_ mjölk och lightsylt eller grov macka . Får hon både ock måste vi spruta ännu mer.

 

alltså....

Skrivet av  Mia
Både fil och mörk macka kräver mer insulin då kanske...
Hon har novorapid och lantus...
När vi var inlagda åt hon bara fil och mörk macka eftersom det tyckte det var en bra frukost men vi varvar i bland med havregrynsgröt....
TACK!!
 

Pump har löst våra problem

Skrivet av  Ella
Hej Mia! Jag känner så väl igen din beskrivning. Låga och höga värden om vartannat. Så var det för Joel också i ca tre år. Han hade ändå ett bra Hba1C så vi var inte så oroliga, trodde att så här är det att ha diabetes. Men i april fick han en pump, inte pga att svårbehandlad diabetes utan för att han själv ville ha det för att slippa alla sprutor. Döm om min förvåning när värdena efter några veckor helt plötsligt låg jättestabilt hela dagarna och natten! Det som är så himla bra med pumpen är att man kan reglera basdosen i olika intervall över dagen. Joel behöver t ex mkt insulin på förmiddagen och har då en basdos på 0,5 E/timme. På seneftermiddagen däremot får han lätt känningar och då ligger basdosen på 0,3E/timme. Övriga tider ligger den på 0,4E/timme. Måltidsinslulinet kan man ju variera med pumpen precis som med penna, ännu enklare faktiskt eftersom man bara behöver trycka på en knapp. Dessutom kan du ge insulin i tiondelar, t ex 1,8 E eller 2,3 E osv, vilket är mkt bra. Man kan också ställa in pumpen på att ge en måltidsdos under en längre period, t ex om det är ett kalas och man vet att barnet ska sitta länge och fika, då kan man ställa in så att pumpen ger dosen under kansek 1 timme. Perfekt eftersom man slipper hamna på höga värden och slipper riskera att den större dosen inslulin hamnar ute i blodet före maten.

Oj, detta blev visst en programförklaring för pump. Det var inte meningen från början, jag ville bara berätta hur bra det blivit för oss. En nackdel finns det dock med pump som jag ser det och det är att om det blir något strul hamnar man jättehögt direkt och risken för kenonförgiftning finns då. Och det är INTE kul kan jag lova. Annars bara positiva erfarenheter. Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv