Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vi var på möte

Skrivet av Ingrid med Josefin -00
med alla föräldrar till förskolebarn med diabetes i vår kommun. Då berättade vår läkare, lite av en slump , att det i USA finns en "klocka" som kontinuerligt mäter och visar blodsockret. Man behöver alltså inte sticka barnet utan kan hela tiden läsa av på klockan hur blodsockret ligger. Tydligen så kan man också ställa in den så att den larmar vid ett visst värde. Våra vänner som också har ett barn med diabetes har vänner i USA som kan skaffa sådana till oss så nu håller vi på och kollar upp om det verkligen är så bra som det låter. Det skulle ju revolutionera vardagen för oss och göra att mycket oro försvann. Någon av er som hört talas om den här "klockan"?
Svar på tråden: Vi var på möte

Gluco-Watch

Skrivet av  Camilla
Jodå, den har jag hört talas om i några år, men jag har förstått att den har testats först på vuxna under en tid, och inte varit godkänd för barn. Det är ju ett tag sedan, och jag har lagt ner projektet att försöka få tag i mer information. Tänkte att den kommer väl hit när de har testat färdig därborta...
www.glucowatch.com
 

I USA

Skrivet av  Ingrid med Josefin -00
får alla barn och äldre den enligt vår läkare. Vår kompis säger att den går att köpa där. Ska kolla hemsidan..
 

Oj en sån

Skrivet av  lena å samuel
Vill jag ha till samuel men oj så dyr den var runt 300 dollar om man ska betala den själv.Hmm ska ta å prata med vårt dibetes tem vad dom tror om den till Samuel
 

Pendra och Glucowatch

Skrivet av  Neaten
Jo jag har hört talas en del om dessa noninvasiva kontinuerliga blodsockermätare. det finns då glucowatch som är den billigare varianten (runt 10.000:-.....) det sägs om den att den är otillförlitlig på hårig hud, likaså om man svettas.
Jag fick precis höra av en kompis att hon hade hört om en (svensk)4-åring som hade en "klocka" som hela tiden visade aktuellt blodsocker, och föräldrarna var jättenöjda! Tydligen ska man kalibrera med ett vanligt blodsocker 4 gånger per dygn (då hamnar man ju inte helt fel även om klockan inte är helt tillförlitlig i alla lägen...)
Pendra är en annan noninvasiv kontinuerlig blodsockermätare som ska vara ännu bättre, och därmed dyrare runt 25.000:-. Den ska lanseras i Sverige nu i höst. Det ska bli spännande att se om man får några subvensioner på detta. Jag menar att det kostar ju landstingen massor med pengar de alla blodsockerteststickor som används!
 

Nja

Skrivet av  lena å samuel
3000 hittade jag glucowatc för i går om man beställer den via nätet
 

OK

Skrivet av  Neaten
Oj, med det priset blir jag verkligen sugen på att prova direkt (i synnerhet som jag då precis nyligen hört om nån som var så nöjd...)!
Antingen har jag fått tag på nån helt felaktig prisuppgift, eller så är prisutvecklingen på såna här blodsockermätare lika dan som för digitalkameror (vilket jag tyvärr betvivlar eftersom marknaden är så liten, men önska kan man väl få göra!)
 

den

Skrivet av  lena å samuel
sidan jag kollade på kostade den 8000 men sen var den på *rea* å kostade 3000 beror lite på vad dollarn ligger på
 

här hittade jag den

Skrivet av  lena å samuel
http://www.diabeticpromotions.com/cgi-bin/webcart/webcart.cgi?CONFIG=mountain&RET=25&FIRST_TIME=Yes&START=1&OCATS=cygnus&DOSEARCH=YES&REFER=google


hoppas den fungerar
 

kollat...

Skrivet av  Neaten
Kollade länken du skrivit, men de leverar bara inom staterna (varför kan man undra!!!), sen måste man ju köpa till sensorer och dataprogram.
Och jösses så stor den verkar vara. Pendra ser bertydligt nimare ut (även om den också ser ut som en relik från 70-talet när det var så poppis med digitalklockor)
 

de kollade jag ju inte*S*

Skrivet av  lena å samuel
var dom leverera´de men de borde ju finnas nå som leverer hit till osss med om man orkar leta
 

Ja, den

Skrivet av  K
har funnits i några år, men visar fördröjning av bs-värdet.
 

En sån vill vi också ha!

Skrivet av  memim
Skulle vara så bra, just med larmet.
Fast är den på väg till Sverige nu får vi väl vänta ytterligare nåt år innan den når Finland. Vi lär vara med de första som börjat med Lantus, man börja väl använda Lantus här för nåt halvår sen och i Sverige har väl det funnits några år redan.
 

Panic room...

Skrivet av  AnnaS
...är en film med Jodie Foster, där hennes dotter har diabetes. Hon kollade hela tiden på en klocka på hennes arm, och jag fattade ingenting! Men sedan har jag förstått att det fanns sådana klockor. Orsaken till att inte har kommit hit tror jag är att de inte är helt tillförlitliga, annars vore det ju jättekonstigt att de inte finns överallt i världen! Särskilt på barn vore det ju optimalt! Säg till om ni provar så vi får veta hur det funkar!
 

Artiklar från Familjeliv