Orolig |
|
Skrivet av | Lillans mamma |
Hej Vi har nu börjat med Lantus och novorapid för några dagar sedan. Känns som om detta kan underlätta vardagen vad vi sett hittills. Det som oroar mig är att "alla" skriver att Lantus inte ska ges till barn under 6 år m m. Har aldrig hört detta förut men det får mig att må illa. Ens barn är det käraste man har och man vill dem allt väl och det känns så bra om livet kan bli lite enklare trots diabetes.... Jag känner mig orolig och vill egentligen inte veta mer om lantus...eller jo det vill jag för det handlar ju om min lilla prinsessa... Jag ska ringa diabetessköterskan imorgon och reda ut ett och annat. De sa inte ett ord om detta när vi var där och bestämde att vi skulle prova lantus. (På min fråga varför de inte satt in detta direkt när hon blev sjuk svarade de bara att det är så nytt och inte så beprövat....borde jag fattat misstankar). |
|
Svar på tråden: Orolig | |
|
|
Hej! |
|
Skrivet av Lina | |
Jag tror ABSOLUT inte att du behöver vara orolig. Jag tror bara att det är en försiktighetsåtgärd i och med det är en ny medicin. Fast så ny är den ju inte längre, jag vet många som har haft lantus länge och de har absolut inte drabbats av några biverkningar. Vi blev erbjudna att börja med lantus till min son för över ett år sedan (han var då fyra) och det verkade inte finnas några betänkligheter överhuvudtaget angående den saken då. (Anledningen att vi inte började var att min son har så skilda doser på natten jämfört med dagen när det gäller det långtidsverkande insulinet 0,5 enheter insulatard på dagen och 5,5 enheter på natten, något som för övrigt länge har förbluffat hans läkare). Jag frågade i samband med att jag blev gravid med min dotter om jag kunde få börja med lantus och då tyckte läkaren att vi skulle hålla oss till insulatard i och med att det var beprövat och använts så länge. Men går man ett par år tillbaka i tiden då insulatard var nytt så rekommenderade de säkert inte att man skulle tagit det eftersom det då var nytt osv. förstår du vad jag menar? Det är ju inte för att insulinet är farligt (tvärtom är det ju skapat för att "rädda livet" på våra barn) det är ju som sagt bara att det är relativt nytt....och när det gäller extra känsliga saker som graviditeter och små barn så är man kanske extra extra extra försiktig tills det är utom all rimlig tvivel bevisat att det funkar bra för alla. Och det verkar det ju vara nu!! Det är nog bara på vissa håll som man inte riktigt hänger med i utvecklingen kanske... Hoppas att du kan slappna av, din dotter mår säkert jättebra av att få en sådan jämn dos insulin i kroppen under hela dygnet som lantus innebär! |
|
Hej... |
|
Skrivet av Cecilia | |
..."vi" har använt oss av Lantus i snart två år. Det är våran dotter Tyra som debuterade när hon var 1 år och 10 månader som får Lantus. För oss har det fungerat superbra och vi har inte märkt av några biverkningar alls. Så klart att du oroar dig, det gör man ju, det gjorde jag med. Men jag vet många som använder Lantus och som bara är positiva. Hälsningar Cecilia mamma till Tyra och Svante |
|