Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tårta vid diabetes?

Skrivet av Zzingo
Kom på att det är smartare att fråga här än på Mat & Dryck! Finns det någon sorts tårta man kan bjuda diabetiker på? Vill hemskt gärna lyckas med det, men får ta någon sockerfri kaka i värsta fall. Gärna recept också.
Svar på tråden: Tårta vid diabetes?

Det värsta jag vet...

Skrivet av  Åsa
...är när folk som inte vet ngt om diabetes har ansträngt sig och köpte speciella kakor/tårtor till mig. Då sitter man där och känner sig TVINGAD att äta den där äckliga diabeteskakan fast man egentligen hellre vill ha samma kaka/tårta som de andra får.

Jag reglerar mitt insulin efter vad jag äter. Alltså äter jag vad jag vill.
Helt osötade kakor är pest och pina och andra sötade kakor ger minst lika högt blodsocker som vanliga.

Mitt tips är att INTE göra ngt speciellt för att bjuda på diabetiker. Sedan behöver man kanske inte bjuda på Spettkaka eller sockerbullar direkt...hihi!!

Vad trevligt iallafall att du lägger ner tid och omtanke på diabetiker!! TACK!!
 

Håller med Åsa

Skrivet av  Camilla
Jag har inte diabetes själv, men min dotter har. När det är kalas äter hon (nästan) det hon vill (jag brukar se till att det inte blir maränger.)
Smulpaj med vaniljsås är ju gott, den kan man göra ganska nyttig med havregryn och nötter, och lite mindre socker.
 

Är det ett barn

Skrivet av  Teresa
Om det är ett barn du ska bjuda på tårta, eller en som inte dricker te/kaffe så kan du ha sockerfri saft eller annan sockerfri dryck hemma. Det brukar vara det enda som behövs när min son går på kalas. Han äter samma som alla andra, men får inte vräka i sig hur mycket som helst. Men, söt saft undviker vi.
Din omtanke är guld värd!
 

Typ1 eller typ2?

Skrivet av  Gunilla
De som har typ1-diabetes kan i princip äta samma som alla andra och ta extra insulin när det behövs.Typ2-diabetiker är oftast inte insulinbehandlade och för dem blir det viktigare med rätt sorts kost, d v s sånt som inte höjer blodsockret för snabbt. Det är inte bara socker som påverkar blodsockret negativt. Vetemjöl påverkar blodsockret på samma sätt som socker. Därför ger det inte mycket att bara ta bort sockret i kakor och bullar. Däremot är fibrer bra. I bakning kan man t ex använda Pofiber, en produkt som innehåller mycket fibrer men inte märks på smak eller konsistens. Eventuellt kan man använda sötningsmedel men det blir inte särskilt gott enligt min smak. Passar bättre i kalla såser och fyllningar i så fall. Jag har tyvärr inget bra recept att dela med mig av, särskilt inte när det gäller tårta, men vill du baka något annat kan du nog följa ett vanligt recept och byta ut lite av mjölet mot t ex Pofiber och/eller vetekli om det passar.
 

Stort kalas

Skrivet av  Zzingo
Det är ett stort kalas med många gäster och det blir tårta efter maten. De som har diabetes av gästerna är ett barn (typ 1), en vuxen (typ 1) och två vuxna (typ 2) varav en av dem medicinerar på något sätt (jag är inte så erfaren om diabetes) plus många andra gäster varav några allergiker. Så det blir lite planering. Jag vill gärna hitta något som kan passa till många, men utan att det blir fel. Ni får gärna komma med mer tips, men jag ska grunna utifrån era svar. Tack för dem! Kom bland annat på att jag ska lägga fram sådana där små "låtsas socker" till kaffet. Hur skulle sockerkaka (med sötningsmedel??) och frukt fungera?
 

Här kommer....

Skrivet av  Camilla
... ett klipp från inlägg tidigare;


CHEESECAKE

125 gram margarin smältes och blandas med
250 gram krossade kex (Digestivekex, HobNobs, eller andra favoritkex – för att göra kakan nyttigare dryga ut med havregryn)

Tryck ner blandningen i en STOR rund form med löstagbar kant och ställ i kylen.

1 ½ msk gelatinpulver
2 dl högkoncentrerad FUN light - värm i en kastrull tills gelatinet löst sig – rör om och låt svalna lite

2 äggulor vispas och blandas i kastrullen, låt svalna

2 burkar Kesella Gourmet blandas med äggsmeten

2 äggvitor, vispade till skum, och
3 dl vispad grädde blandas ner i smeten

Häll smeten i formen, ställ svalt

Detta är en dubbel sats, halvera om du vill göra in en liten form.

MUMSIG MOROTSKAKA - ok för diabetiker!
4 ägg
2 dl socker (jag är emot sötningsmedel)
2 dl mjöl
1 dl pofiber
4 rivna morötter
2 ts kanel
2 tsk bakpulver
(1 tsk vaniljsocker)

gräddas i liten långpanna

bred över philadelfiaost (light) med så mycket florsocker du har samvete till (och 1 tsk vaniljsocker). Skär i smårutor och njut.

(Sempers "Pofiber" är gjort av potatis (som potatismjöl i konsistensen) och innehåller 70 % fibrer! Finns i de flesta matvaruaffärer)
 

2 bra

Skrivet av  Zzingo
TACK för de bra tipsen!
 

Artiklar från Familjeliv