Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fun Light

Skrivet av Cecilia
Vår dotter Tyra som är drygt tre och ett halv år älskar sin nappflaska. Hon har aldrig haft napp eller tumme, utan det har varit mina bröst som har varit hennes tröst och trygghet. Men när sedan lillbror kom så blev det flaskan. Hon vill gärna ha välling eller saft. Vi har gett henne Funlight eftersom välling kräver insulin och rubbar mattiderna (hon får fullkornsvälling morgon och kväll. Men vi börjar nu mer och mer känna oro över att hon dricker så mycket sötad saft. Min man Filip läste även häromdagen att Aspartam kan fräta på tänderna. Nu har vi begränsat intaget till drygt en falska om dagen (ca 200ml). Vilket Tyra inte vill gå med på. Hon blir galen. Vi har så mycket konflikter just nu om nästan allt. Vår lilla tempramentsfulla snart fyraåriga trotsmonster:)Så det vore så skönt att kunna slippa båka om det här med.

Hur mycket sötat får era barn och har ni något alternativ att tipsa om?
Svar på tråden: Fun Light

Hej Cecilia

Skrivet av  Pernilla m Ella & Eddie
Vår lilla Ella 2,5 år är en riktig "saftmaja" och dricker gärna saft så ofta hon får. Jag har börjat med Bob´s nya saft Mixx (mer frukt mindre socker) och blanda den hälften så stark. Ella har inte reagerat med några höga värden så du kan prova den. Jag begränsar det dock till max två glas per dag.
 

Jaha...

Skrivet av  Cecilia
...spännande det ska vi testa.
Barnen har vant sig med svag saft, ibland känns det som om vi bara använder den för att vattnet ska få en lätt nyans:) Jag har sett den i hyllorna men eftersom den innehåller socker så har vi aldrig testat. Men det ska vi göra nu.

/Cecilia
 

Hej!

Skrivet av  Lina
Vill bara säga att vi delar ditt problem. Sonen dricker funlight till alla måltider och jag har jättedåligt samvete för det.

Han vägrar tex. dricka vatten. Jo, förresten på natten dricker han vatten, innan var det funlight som gällde då med men så insåg jag och min man hur absurt det var att han skulle dricka en massa saft mitt i natten (det gör ju inga andra barn) och bestämde att det var slut med det.

Har gjort små lama försök att försöka begränsa det till ett glas till lunch resp. middag men det fungerar aldrig är alldeles för mesig, man har ju liksom inget bra alternativ....

Meddela gärna om ni kommer på någon bra lösning för det behöver vi också!
 

Det lovar jag...

Skrivet av  Cecilia
...att jag ska göra, dela med mig om vi kommer på någon bra lösning :)

Nu ska vi testa BoBsaften och så talar jag om hur det går för oss.

/Cecilia
 

begränsat....

Skrivet av  Mia
Vi har satt ett glas om dagen...annars vatten om man är törstig...Mjölk till mat m.m
Visst det är inte kul...mkt diskutioner men det hjälper inte här...jag är stenhård.
De andra barnen får oxså dricka vatten när de är törstiga och det är mkt tjat kan jag säga...
Men man gör dom en tjänst om man tänker på framtiden....
 

Ja, det gör man ju...

Skrivet av  Cecilia
...och det är vårt mål att dra ner på saft intaget, men det känns ju som om man måste vägra barnen så mycket pga diabetesen, så därför känner jag igen mig med Lina, att jag blir lite mesig. Speciellt på dagis, där Tyra och Svante inte kan dricka något annat, förrutom vatten då.

Men vatten är gott, tycker iallfall jag;)

/Cecilia
 

mjölk<<<<<<<<<<+

Skrivet av  Mia
dricker era barn inte mjölk?
Det gör vår.....
Mia
 

Nä...

Skrivet av  Cecilia
...inte på dagis. Hemma så dricker Tyra mjölk.

Svante har blivit lite dålig i magen av mjölk och två gånger även kräkts upp det direkt, så därför har vi uteslutit det under en period. Tyra kan sticka iväg när hon dricker mjölk, så vi tycker att det är onödigt, då hon inte får insulin på dagis. Men ibland när dom har oboy till mellis eller så, så kan hon få, men oftast så blir det annan dricka.
Men båda dricker välling morgon och kväll så dom får i sig kalk och kalcium:)