Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Semester tips sökes!

Skrivet av Cecilia
Hej, vi har så smått talat om att vi vill åka iväg hela familjen på en resa. Nu undrar jag om det är några här som har varit iväg med sina diabetesbarn till ett annat land och har lust att dela med sig av sina erfarenheter.

För ett tag sedan så känndes det otroligt skrämmande att åka iväg, men nu ser jag bara fram mot att få komma bort. Är inte alls lika rädd att något ska gå fel, men vi kommer nog ha med oss reserver av allt så att det räcker för ett helt diabetesfotbollslag:)
Svar på tråden: Semester tips sökes!

Cypern

Skrivet av  Yvonne m Klara 3 år
Hej cecilia, vår Klara är ju ganska lik Tyra i data ( född 2001 i juli och insjuknade 2003 i mars). Vi har faktiskt vågat oss i väg vid två tillfällen. Jag kan verkligen rekommendera det. Båda gångerna har vi varit på Cypern. Innan vi åkte funderade vi ganska mycket på magsjuka och hur detta skulle gå, peppar peppar så har vi klarat oss under semestrarna. Vi valde dock bort länder som Egypten, Vi valde också att inte åka över en massa tidzoner för att slippa ställa om en massa vanor.

Vi har haft det mycket bra på resorna, vi har åkt till ställen där vi kunnat boka lägenhet med kök. Till frukost har vi tagit med oss fiberrikt bröd och den Vitalina yoghurten som Klara alltid äter och en flaska FUN. Ett måste är att ha med en termos för insulinet. Inte någon gång under vår vecka var temperaturen under 25 grader. Vi förvarade alltid insulinet i termosen när vi var ute och i kylskåpet så fort vi var i lägenheten. När det gällde insulin kunde vi minska ganska mycket på detta eftersom det var full fart hela tiden med mycket bad. Vi valde också att lägga lite extra pengar på boende vilket jag tror lönade sig. Första gången fick Klara öroninflamation men Fritidsresor som vi åkte med hade en läkare som kom till hotelet varje dag så han kunde hjälpa oss med recept på pencilin. Både läkaren och apotekaren var mycket villiga att hjälpa till det var verkligen inte lätt att hitta ett sockerfritt pencilin. Man bör ju innan man åker kolla sitt försäkringsskydd, Klars öroninflamation kostade oss inget med den försäkring vi har.

Jag kan verkligen rekommendera Cypern och då främst i september eller början av oktober då Sverige börjar bli trist och Cypern fortfrande är som en perfekt Sverige sommar. Försök verkligen att ta mod till er och res

MVH Yvonne
 

Tack Yvonne...

Skrivet av  Cecilia
...för ditt svar. Jag ska genast kopiera det.
Jag undrar lite över hur pumpen kommer att regera, eller snarere insulinet i pumpen. Vi får ju utspätt insulin på beställning. Vi satt hela kvällen igår och tittade på resor, det lutar åt Cypern eller Mallorca:)

Tack igen för dina tips.
 

Spanien

Skrivet av  Felix mamma
Vi var på spanska solkusten för ett par år sen med Felix. Det var helt underbart!

Det fanns massor av diabetesprodukter, faktiskt mycker mer än här hemma. Föreslår dock att ni tar med fiberrikt bröd ner själv.

Däremot var vi på Sardinien förra året. Där gick det knappt att få en Cola light på restaurangerna.

Hoppas ni får en underbar semester!
 

Tack!

Skrivet av  Cecilia
Ja, bröd och funlight kommer ligga i packningen tillsammans med våran superproffsiga insulin väska. Den har nerkylbara kuddar och termoskydd:)

/Cecilia
 

Lightdrycker

Skrivet av  Felix mamma

Nu vet jag inte vart ni åker, men i Spanien finns det hur mycket lightdrycker som helst. Mer än här hemma.

Du får väl berätta vart ni åker sen :-)
 

Vi har rest ganska mycket

Skrivet av  Pernilla.j. med Hannah
Hej Cecilia!

Vi har rest flera gånger sen Hannah fick diabetes för 5½ år sedan. Vi har tillbringat en vecka i Grekland, charter resa. Tre veckors bussluffning på Irland. Tre veckors båtluffning i Grekland. A och o är som du skrev ett reservlager. I Grekland låg Hannah ganska högt p.g.a värmen, men vi kopplade av gjorde så gott vi kunde och tänkte vad gör tre veckors lite förhöjda värden om resten av året löper hyfsat. Kyla till insulinet har ni redan tänkt på. Maten brukar lösa sig. Vi har ofta bytt ut pasta/potatis mot chips de gånger man har suttit på en båt eller buss. Betydligt godare än kalla makaroner. Och vad gör det om man är lite onyttig på semestern. Pumpen har dock ej varit utomlands ännu så där har jag inga råd.
Det kommer att gå jätte bra att resa, ni är så duktiga. Låter härligt att komma bort ett tag, det behöver ni säker.
Kramar Pernilla
 

Artiklar från Familjeliv