Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ny på sidan...

Skrivet av mirja å lovis
eller egentligen inte, jag har varit in här titt som tätt senaste året och läst alla mejl, om ni bara visste vilket stöd det har varit...det vet ni säkert..tack för det!!!
Mitt namn är Mirja och min dotter heter Lovis, hon fick diabetes för drygt ett år sen när hon var ett år och sju månader-vilken chock-vårat lilla flickebarn!
Lovis har en storebror som är 1,9 år äldre.
de tre första månaderna flöt på rätt bra ändå, men sen kom influensan till jul tätt följd av ett gäng förkylningar, öroninflamation och allt vad det innebär till slut kom den första fruktade magsjukan lagom till påsk, efter fyra mån av sjukor och rädsla för själva sjukdomen höll jag på att bryta ihop, kan tillägga att vi har 19 mil till sjukhuset(Norrlands inland...)för Lovis del alltså...
Allt handlade bara om diabetes, men vår kloka "hårda" diab.sköterska sa saker till mej som till slut fick mej (oss) att vakna upp och börja leva ett ganska normalt liv, allt behöver inte vara "insockrat", nu har jag svamlat på lite men det var så skönt att sätta ord på detta.
Det vore väldigt kul om ni ville presentera er lite, hur gamla barnen är och hur det går för er.
Vill bara tala om att Lovisa mår bra trots ett väldigt svängigt blodsocker, hon är en mycket frammåt och envis ung dam.Tack än en gång för allt stöd och pepp den här sidan med alla dia-föräldrar ger!!!
Svar på tråden: Ny på sidan...

Hej

Skrivet av  Pernilla m Ella & Eddie
Hej och välkommen! Jag heter Pernilla och har två barn, Ella 2 år, 8 mån och Eddie 4 mån. Lilla Ella fick sin diagnos för 5 mån sedan, då var jag i 9:e mån med Eddie. Det var en väldigt kaotisk tid kan jag säga. Nu börjar vårt liv likna ett normalt liv igen. Ella går på dagis 15 timmar i veckan och verkar stormtrivas med livet. Min sambo och jag börjar mer och mer lära oss livet med en liten diabetiker och har själva faktiskt fått mycket bättre kostvanor. Vi är ju fortfarande relativt nya på detta men denna sida har hjälpt till en hel del med frågor som poppar upp. Ha det bra!
 

Hej...

Skrivet av  Lotta med Liam som ligger på sjukhus
... vi är HELT nya här. Lotta heter jag och gossebarnet heter Liam och ligger på sjukhus för tillfället.

Jag är separerad från Liams pappa så vi har delat upp vårdnaden såhär; Pappa är veckopappa och jag är helgmamma. Så har vi gjort för att jag jobbar och pappan är arbetslös. Svårt med dagisplats och även svårt med logistiken kring en flytt av Liam, vi har en "moment 22"-situation som vi fastnat i gällande byråkratin.

Jag är 22 år och Liam är 3. Jag bor med pojkvännen Daniele, 25, i Halmstad.
 

Hej!

Skrivet av  Malin med Jesper -00
Jag är mamma till en 4-årig kille vid namn Jesper som haft diabetes i snart 2 år. Han insjuknade den 1 november 2002 i en ålder av 2 år och 3 månader. Vi bor också här uppe i norr, närmare bestämt 1,5 mil från Ume´. Var i Norrlands inland bor ni? Hör ni till Norrlands Universitetssjukhus, eller?

Det har varit en jobbig tid från det att Jesper insjuknade tills i somras då jag tycker att det vände litegrann. Han har nästan alltid haft ett helt ok Hba1c (hans läkare tycker att det är mycket bra för att vara ett sånt litet barn med diabetes) och nu senast, 12 juli, låg det på 7,0. Jag känner att huruvida jag upplever diabetesen som mer eller mindre jobbig hänger ihop med hur Jespers blodsocker ligger. Om han ligger hyfsat bra i sitt blodsocker och är glad och pigg så mår jag också bra, men direkt när det blir "upp-och-nervända-världen" med hans blodsockervärden känner jag mig stressad och mår sämre själv.

Jag är inne här på diabetessnack och läser ofta, varje dag nästan, men jag skriver inte så frekvent.
 

hej malin

Skrivet av  Mirja å Lovis
det kanske var att ta i lite när jag skrev Norrland, nedersta Norrland är nog mer rätt, vi hör till Östersunds sjukhus. jag känner igen mej med att välmåendet ofta hänger samman med hur Lovis mår, samtidigt som jag tycker hon ligger bättre i bl. socker när det är lugnt och stabilt runtomkring henne...eller om det är vice versa...ja virrigt kan det bli ibland. jag är oxå in nästan varje dag och läser mejlen, det känns lättare när man ser att det finns fler i samma situation. ha de gott hälsn mirja