Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Om långsamma kolhydrater.

Skrivet av Ingrid med Josefin -00
När Josefin insjuknade hade vi insulatard och actrapid och lade då om kosten helt till långsamma kolhydrater. Vi åt mycket pasta, pareboiled ris och bönor men nu när vi har Lantus och novorapid funkar det inte alls lika bra. Framför allt på kvällen är det jättedåligt att äta pasta och vi måste precis som någon skrev här nere spruta långt efteråt för att toppen på insulinet ska komma samtidigt som blodsockret stiger som mest.

Någon mer som varit tvungen att lägga om kost när ni bytt insulin. Innan kunde vi _aldrig_ äta potatis men nu är det nästa det enda som funkar om vi inte ska ha jättehöga värden efter några timmar. Funderar på om vi ska börja ge actrapid till pasta och novo till potstis..
Svar på tråden: Om långsamma kolhydrater.

Så ni har också erfarenhet

Skrivet av  Lina
av sådana problem...vad intressant...

Visst är det väl konstigt, man tror att man gör det allra bästa när man lagar till pasta och stoppar i ungen en massa grönsaker men så blir blodsockret på tok för högt efter ett par timmar trots att man tycker att man liksom "gjort allting rätt". Och som vi har ältat våra obegripliga kvälls och nattvärden med vårat diabetesteam utan att kunna komma fram till något vettigt....jag borde ju bara ha frågat här istället så kunde jag ju fått svar av dig direkt, typiskt!!!

Vi har ju trott att det varit fråga om rekyler eller nåt eftersom värdet ett par timmar efter måltiden alltid legat bra eller till och med lågt, men då är det ju egentligen att kolhydraterna knappt har "kommit igång än"...om man ändå vetat det..

Eftersom vi nu, sent om sider, blivit medvetna om saken har vi faktiskt gått över lite mer till att äta smörgås och sånt och precis som du säger; lite mer snabba kolhydrater på kvällen, vi har dock ALDRIG haft dessa problem under dagtid då han ätit pasta, konstigt, men det kanske är för att man ganska snart igen fyller på med nytt novorapid till nästa måltid som aldrig är mer än 3 timmar bort...

Jag märker att det är väldigt nyttigt att prata med er här på snacket, jag får verkligen ut tusen gånger mer än jag får med diabetesteamet (förlåt diabetesteamet!)

Tack för att ni finns!