Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

NU tar Fabian sin NR själv

Skrivet av Nina m Fabian-9 Matilda-
Hej på er allihop. JAg har inte skrivit här på länge eftersom jag aldrig hinner eller orkar ( jag har ca 3 veckor kvar tills vårt tredje barn bör bbestämma sig för att komma ut). Jag brukar docka ta mig tid att läsa ikapp.

I helgen som var började Fabian ta sin NR själv. HAn tappade ytterligare en mjölktand (han blir 6 i dec) och det var som om han helt plötsligt bestämde sig för att han är en stor kille för i samma veva så ville han lära sig att ta insulinet själv. HAn är jätteduktig, ibland åker nålen ut lite för snabbt men det rättar ju till sig vid nästa måltid och insulindos.

Annars så har sommaaren och framför allt hösten varit jättejobbig. Hans bs har varit jättehoppigt och ofta högt utan att vi förstår varför. Imorgon ska vi äntligen till diabetesmottagningen igen och se om vi kan göra något föra att få ordning på det hela. Just nu ligger han på 10 Lantus, då sjunker han alldeles för mycket på nätterna så vi får gå och lägga honom på ett högt värde. När vi låg på 9 Lantus så brakade han istället upp på 25 varje natt. Pust vad gör man.

JAg ska rapportera vad de kommer fram till imorgon.

Välkommen till alla nya här.
Svar på tråden: NU tar Fabian sin NR själv

svårt.......

Skrivet av  Mia
det är så svårt när det hoppar...vår tjej som är 7 år och fick diabetes i julas har tagit novorapiden själv sedan då men lantusen har hon bara tagit själv några månader....bara och bara...?är jätteduktig...Hon flyger upp och ner hela tiden...tar 4 lantus och 1 och en halv till 2E novo. vid varje måltid...tror att hennes egen produktion är på g att ta slut.I dag åt vi älg kött sås och pot....3 timmar senare är hon på 17.8 i bl.s
 

Hoppigt här också

Skrivet av  Gunilla
Hej!
Ville bara säga att jag känner igen det där hoppiga blodsockret jätteväl. För Arvid har det varit exakt likadant under sommaren och hittills, alltså att han sjunker alldeles för mycket på nätterna på 10 E även om han lägger sig med högt värde. Sänker man till 9 E sticker han iväg till värden på 20-25 och extra NR hjälper inte alls.

Nu har vi gjort ett nytt försök att dela upp Lantusen på 2-dos och det funkar hyfsat. För tillfället kör vi med 8+2. Ett tag hade vi 9+1 och det fungerade helt perfekt i en vecka ungefär, sedan fick han magsjuka och efter det kom det liksom av sig. Sådär är det hela tiden tycker jag; en viss strategi fungerar ett kort tag, sedan händer nåt (en förkylning t ex) och efter det återgår det inte till hur det var innan utan man måste försöka hitta rätt från en ny utgångspunkt.

Hans läkare har pratat om Levemir, ett nytt långtidsverkande från NovoNordisk som ska ha ännu jämnare effekt än Lantus. Nackdelen är att man måste dela upp det i 2-dos, men det verkar ju vara nödvändigt för Arvid så jag ser fram emot att få prova.

Hoppas det rättar till sig med Fabians värden och lycka till med nya bebisen!
 

Artiklar från Familjeliv