Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hej

Skrivet av Nicki *på besök*
Är på besök men ställer en snabb fråga som ni experter säkert kan svara på...
När man har diabetes är fullkorn det bästa att äta då?
Med andra ord ska man välja bort vitt bröd, vit pasta etc?
Har en sambo som inte sköter sin sjukdom och inte alls är påläst tyvärr...eftersom det är jag som står för maten i huset tänkte jag göra mitt bästa med att iallafall lära honom äta rätt.

Och vad är anledningen till att man ska äta mycket fullkornsprodukter? Alltså den medicinska förklaringen, så jag kan berätta för honom varför han ska äta det..
Svar på tråden: hej

Försök till svar (långt)

Skrivet av  Nina m Fabian-98 & Matilda-01
NÄr man äter något så bryt maten ner i magen till bla socker. När den passerat magsäcken och kommer till tolvfingertarmen så tar blodet upp sockret vilket då gör att blodsockret stiger. Insulinet öppnar upp cellerna som tar upp detta socker ur blodet och på så sätt får cellerna energi. Hos en person utan diabetes så frigör kroppen hela tiden insulin allt efter vad man äter så blodsockret hålls på en jämn nivå och cellerna hela tiden får tillgång till sockret.

När man har diabetes typ 1 så tillverkar kroppen inget insulin utan man får tillföra det med spruta eller pump. Eftersom det inte går att exakt härma kroppens förmåga att tillföra insulin så får man ta det när man äter. De nya måltidsinsulinerna är verksamma under ca 2-2,5 timmar.

Om man äter långsam mat, framför allt långsamma kolhydrater så stiger blodsockret långsamt och sjunker även långsammare, dvs blodsocker kurvan blir jämnare, cellerna får en jämnare tillförsel av socker. Det som avgör hor långsam eller snabb maten är är alltså hur snabbt den passerar magsäcken. När ma äter snabb mat exempelvis söta saker så stiger blodsockret snabbt, då tar man förhoppningsvis mycket insulin för att väga upp det men då sjunker blodsockret åter väldigt snabbt och man riskerar att få lågt blodsocker. Så funkar det även för icke-diabetiker. Äter man en chokladkaka så sprutar kroppen ut insulin för att möta blodsockerhöjningen, då sjunker blodsockret snabbt och man får lågt blodsocker och blir trött och antagligen godissugen igen.

Fullkornsbröd- & pasta passerar magsäcken långsammare än vita varianter. Fett gör att maten bryts ner långsammare och därför blir fet mat långsam (fast för mycket fett är inte heller nyttigt). Konsistensen på maten avgör hur snabb eller långsam den blir. Ett helt äpple är långsammare än äppelmos. Stekt potatis är långsammare än potatismos. Fullkornsbröd är långsammare än vitt bröd. Parboiled ris är långsammare än de klibbiga rissorterna ex jasminris.

Om man ska äta potatismos så behövs det något som blandar ut moset i magen så det inte blir så snabbt. Servera tex stekt fisk eller köttbullar och grönsaker gärna grovriven eller ännu hellre hela morötter till så blir helt plötsligt inte potatismoset så snabbt.

Genom att höja fiberinnehållet i maten så blir den långsammare eftersom fibrer gör att maten passerar magen långsammare, de bryts inte ner av kroppen utan gör bara att tarmarna jobbar bättre.

MAn måste ine göra all mat torr och tråkig. Servara någon fiberrik grönsak till maten om ni äter snabb mat. Ska man äta riktigt söta saker som ju bryts ner snabbt i magen så är det bra att göra det i samband med en måltid som gärna består av långsamma kolhydrater. Den långsamma maten balanserar då upp det snabba sockret och det räcker med att man tar lite extra insulin till maten.

Detta blev långtg men jag hoppas att du får lite hjälp av det, om det är något du undrar över så hör av dig igen.
 

Artiklar från Familjeliv