Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lantus hållbarhet?

Skrivet av Teresa
Jag läste att Lantus ska hålla i fyra veckor i rumstemperatur. Men, nu tycker jag att effekten blir mycket sämre efter två-tre veckor. Vad har ni andra Lantus-användare för erfarenhet? Hur tätt byter ni ampull?
Svar på tråden: Lantus hållbarhet?

Hållbarhet ej så lång...

Skrivet av  Mirja
Vi har också märkt att lantus inte håller fyra veckor!
När vi får höga morgonvärden två dagar i rad och vi tror oss veta att det inte beror på "sjuka" då byter vi ampullen och för det mesta så beror det på lantusen. Den håller inte längre än två veckor. För Lovis verkar den mest på kvällen och natten.
Hur har ni det med det snabba insulinet?
Vi har Novo rapid och det verkar som om den inte heller håller i fyra veckor.
Från början förvarade vi insulinet i ett köksskåp ovanför mikron, men där blev det för varmt, vi måste ha missat informationen om hur viktigt det är hur man förvarar insulinet. Efter en tid med väldigt höga och oförklarliga värden fick vi frågan hur vi förvarade insulinet och därmed rätsida på det problemet.
Det skulle vara interessant att höra vad tillverkare säger , om det kan ha ngn betydelse att det är så små doser man ger... eller vad det nu kan vara.
Ha de så gott!
hälsn Mirja

Små doser betyder också en del

Skrivet av  Teresa
Jag läste i Ragnar Hanås bok (nya upplagan) om att även det att man ger små doser påverkar hur länge den verkar i kroppen.
Vi har också NovoRapid, men jag upplever att den håller i fyra veckor. Vi förvarar insulin som används i köksskafferiet, där är det rumstemperatur. Ska dock kolla med en termometer, frysen står ju brevid.
När jag bara orkar så ska jag kontakta tillverkaren också, meddelar svar härinne sen. Tack för ditt svar!

mejlat tillverkaren...

Skrivet av  Mirja
hej!
Jag skickade ett mejl till tillverkaren/försäljaren av lantus igår och ställde lite frågor om hållbarheten och om det har ngn betydelse att man inte använder deras penna. jag hoppas att dom svarar, då hör jag av maj hit.
ha de gott
hälsn. Mirja