barnomsorg...det blev lite långt... |
|
Skrivet av | mirja |
Hej på er allihopa! Det börjar bli dags för dagis för vår lilla tjej, hon är 2.8 år och har haft diabetes i drygt ett år. Storebror som är 4 år går hos dagmamma 15tim/v. Vi har pratat med dagmamman om att Lovisa skulle vara där men hon känner att det blir ett för stort ansvar, hon får då sju barn. Men så till saken, både Isak och Lovisa kan få komma in på ett föräldrakoperativ i området där vi bor, och vi känner att det skulle vara det bästa alternativet, vi känner till personalen och dom är framförallt villiga till att lära si g Lovisas diabetes, men dom har fullt 15 barn på 3 personal...men dom kan göra en överinskrivning bara de får en extraresurs (personal) fyra timmar/ dag. Vi har varit i kontakt med skolchefen som beslutar om detta och hon är inte villig att ge kooperativet en 1/2 tidstjänst. Hon tycker att vi ska ta kommunalt dagis, men vi vet att koop. är bäst för båda barnen. I kommunens förskola sker det ständigt omorganiseringar mycket vikarier...och stora barngrupper. Jag har haft flera samtal med denna "dam" och det senaste gjorde mej väldigt ledsen, hon säger till mej att -du måste förstå att om Lovisa får dessa resurstimmar så tar ju jag från dom andra barnen...det är väl samma sak som att säga att barn med handikapp mm med särskilda behov som kostar samhället mer tar pengar från andra barn, är det jag som kräver för mycket av kommunen? vad har barnen för rättigheter? Allt detta har gjort mej så illa berörd, stundtals kampar vi mot diabetesen varje dag, behöver vi kampa om detta oxå. Jag ser ju på min älskade tjej att hon med behöver den sociala biten, hon packar sin ryggsäck hon med de dagar Isak får åka. Hon är väldigt utåtriktad och vill vara med på det mesta, jag vill att hon ska få vara med och kunna känna mej säker när jag lämnar henne. Vi tänker göra en skrivelse till nämnden som är nästa steg. Nu har jag svamlat på länge... så till mina frågor, jag skulle vara så tacksam om så många som möjligt ville svara, vi känner oss lite ensamm i set här ( inget annat barn med diabetes i denna kommun). Hur har ni ordnat det med dagis för era små? Hur får vi kommunen att förstå behovet för Lovisa? Om ni vill lämna ut det, så vill vi gärna veta vilken kommun ni tillhör, vi tillhör Härjedalens kommun. Tack på förhand...Ha det så gott! hälsn. Mirja |
|
Svar på tråden: barnomsorg...det blev lite långt... | |
|
|
Hej Mirja |
|
Skrivet av Hanna med diabetes sedan 1988 | |
Kan du inte skriva ned lite info om diabetes och hur man är tvungen att handskas med den för att inte råka illa ut. Informera om riskerna med att glömma att kontrollera bs på ett sånt litet barn samt skriv upp hur många ggr detta måste ske för att Lovisa ska må bra och vara trygg. Motivera varför ett koop är bättre för era barn och ge detta till damen i fråga. Sedan kan du ju alltid be om hjälp hos ert team. Kanske er diabetessköterska kan ringa/träffa damen i fråga och införmera henne i ert ställe sas. Sköterskan sitter ju på kunskaperna och kan säkert ge många bra argument till att ni skulle få den plats ni önskar. Att ni är en belastning och tar tid från andra barn är rent s\'\'tsnack, så får hon inte säga. Jag skulle nästan sträcka mig så långt som att kalla det diskriminering. Det var tipsen jag hade till dig i nuläget. Hoppas verkligen att det ordnar sig för er. Kram |
|
Hej Mirja |
|
Skrivet av på besök | |
Har inte något barn med diabetes dock en sambo. Jag jobbar själv inom barnomsorgen på ett kommunalt dagis. Jag måste säga att jag tycker det är märkligt att de ej ställer upp med en 1/2 resurs alltså. På kommunala dagis har vi stor omsättning på personal, vikarier, stora barngrupper, många avdelningar och framför allt alla sjukdommar förkyld magsjuka ect. Min sambo reagera väldigt på sockret när han blir sjuk och vår dotter och jag drar hem mycket:( Kan inte er diabetes läkare skriva ett intyg att er dotter behöver gå på ett litet dagis med få barn och låg personalomsättning. Jag anser att det är ett måste att både du och personalen ska kunna känna er trygga och säkra på att det ska funka med diabetesen. Hoppas det ordnar sig och att ni orkar kämpa. kram Ps ursäkta om brevet blev rörigt |
|
|
|
Stå på er! |
|
Skrivet av Karin | |
Chefen på vår sons dagis ville inte bevilja extra resurs när vår son skulle börja dagis (han var då drygt 2 år) hon trodde att det var en fråga om kost! Vi fick ha möte där dsk i kommunen var med + att jag skrev ner exakt hur en dag med Elias såg ut. Efter att ha läst det jag skrivit och hon fick en utskällning av distriktan så fick vi en resurs för Elias. Vi har senare anmält samma chef för att hon skuldbelagt oss med att han tar timmar, kostar mer pengar osv... Att prata om hur mycket resurser ert barn tar från andra barn osv är ett övertramp och något som dom inte får göra. Lycka till |
|
Hej! |
|
Skrivet av vindivil | |
Jag läser till barnsjuksköterska och lär mig verkligen mycket av att läsa härinne. Mycket kunskap har ni föräldrar! Det måste finnas MÅNGA fler barn med diabetes i kommunen, det är Sveriges vanligaste kroniska sjukdom bland barn. Kommuntanten gör verkligen fula övertramp och stå på er! Ni vet bäst vad ert barn behöver. Du har fått bra svar redan, ge inte upp även om det känns övermäktigt. Ni måste visa vad flickan behöver och vilket jobb ni gör, skriftligen och med hjälp av dsk eller teampersonal, då måste kommunen ge efter! Lycka till! | |