HI, HI, HI, HI, HI - nu ger vi upp.... |
|
Skrivet av | EllaBella |
I lördags följde Jesper med en kompis på bio, de var så stolta och glada för de skulle få gå helt själva ingen vuxen med. Jesper skulle själv på köpa "gottet" - chips och en light läsk, men stackars liten, Fantas flaskor är förvillande lika så han trodde han tog en light men det blev en vanlig, vilket vi märkte sen... annars var han jätteduktigt, och tog extra insulin under filmen och så (superhjältarna, var visst jättebra!) När han kom hem såg vi att det var fel sorts läsk, han blev så klart jätteförskräckt, men vi gav extra insulin då, jag var trött och la mig efter det, trodde sambon skulle kolla upp då han stannade uppe. halv tre på natten vaknade jag och fick då höra att sonen "springer som en tok på toa" jamen tyckte jag, visst har du tagit blodprov på han? "vet inte" (tycke alltså sonen skulle fixa det själv) Jag höll på att explodera av ilska, grr vad arg jag blev!!!! Sen undrade sambon helt oförstående varför jag blivit så arg på han... Så då tog _jag _ blodprov HI, 3 extra n.r. nytt prov efter en kvart fortfarande HI (och mätaren som visar upp till 30!) samma sak ytterligare tre gånger och då det fortfarande var HI, tog vi - jag och sonen - bilen till akuten, för vid det laget hade jag gett upp att vi skulle få ner det på egen hand. Men - väntan var lång (hade ringt före och sagt att det var bråttom med insulindropp) så jag fick fortsätta kämpa på själv där och slutligen gick det ner till vettiga 16.3 och vi for hem utan att ha fått hjälp... Förskräckta som vi var igår efter detta funderade Jesper inte ens på att smaka på farsdagstårtan... :-( |
|
Svar på tråden: HI, HI, HI, HI, HI - nu ger vi upp.... | |
|
|
Så det kan bli... |
|
Skrivet av Cecilia | |
...när jag såg din rubrik så trodde jag du menade HI HI som i skratt, så jag läste och läste och undrade om det skulle komma något roligt, men förstod senare att du menade "High", för inte var det en sådan "rolig" läsning. Vilken sablans otur för er, men vilken tur att det löste sig. Vad bra att du klarade av allt på egen hand... för på sjukhus kan man inte alltid lita på *suck* Vad synd för Jesper att det skulle bli så fel när han skulle få klara allt själv:( Plutten. Hoppas att han vågar sig på ett nytt biobesök snart. *kram* |
|
Också HIGH |
|
Skrivet av Charlotte med Rebecca 9 år | |
Nu var det länge sedan jag skrev ett inlägg här men nu är det dags. Jag brukar däremot gå in och läsa varje dag. För 2 veckor sedan var vår 9-åriga dotter (som har haft diabetes sedan juli 2003) på Halloween-party. Vi hade en dialog med mamman till tjejen som bjöd och tipsade henne om snacks som var okej för Rebecca och vi uppmanade Rebecca om vikten att hon kollade bl.s en par gånger extra under partykvällen. Hon tyckte att vi var såååååå tjatiga och töntiga som surrade om det hela tiden. "Hon visste minsann själv hur hon skulle göra och vi kunde sluta surra!" När Rebecca kom hem låg hon jättehögt och det visade sig att hon struntat i vad vi sagt och inte kollat bl. s mer än en gång vilket ledde till att hon tog alldeles för lite insulin i förhållande till vad hon åt. Det blev rena "kaijko" och blodsockret åkte rakt upp på natten. När jag mätte vid 12.00 och 02.00 blev det HIGH på mätaren båda gångerna, trots att jag tryckte extra insulin på pumpen. Rebecca var jättetörstig och jättekissnödig och sprang på toa flera gånger. Till slut fick vi ner det och morgonen efter låg hon på 13. Jag var milt sagt rätt så nervös den natten och faktiskt också irriterad på henne för att hon struntade i att mäta de där extra gångerna. Men...jag har full förståelse att hon blir less på sin sjukdom och och oss tjatiga föräldrar och att hon vill vara som alla andra kompisar. Jag har liksom väntat på att det förr eller senare blir en sån här protest och motreaktion. Rebecca blev rätt så skärrad av hennes höga bl.s och morgonen efter pratade vi igenom om varför det blev som det blev. Det visade sig att hon ätit mest hela kvällen, MASSOR av chips, ostkrokar, frukt, bananchips (helt värdelöst diabetesalternativ!!) sockerfritt godis + lite vanligt m.m, utan att ta extra insulin. Jag tror att det kom något bra av denna händelse, att hon lärde sig att det inte går att äta HELA tiden - även om det serveras sockerfria alternativ och att vi föräldrar, trots att vi är tjatiga och töntiga vill hennes bästa och att vi inte är så korkade i alla fall =). |
|