Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur mycket har ni i vårdbidrag?

Skrivet av Ingrid
Vi har 1/2 men några kompisar till oss har fått 1/1 och en familj vi känner till i kommunen har fått 3/4. Vi funderar på att göra en ny ansökan eftersom hennes diabetes är så mycket mer svårskött än när vi sökte för två år sedan. Hur mycket har ni?
Svar på tråden: Hur mycket har ni i vårdbidrag?

olika?

Skrivet av  Mia
vi har ett halvt....det får vi det första året och sedan ett fjärdedels v.bidrag eftersom hon går i skolan...är det inte rätt?

Hej

Skrivet av  Pernilla m Ella & Eddie
Det är tydligen olika beroende på vilken kommun man bor i. Vi har 1/2 för Ella 3 år, och kommer ha det tills hon gått ut första klass, därefter får vi antagligen 1/4. Vad jag har hört verkar de flesta ha det så. Men jag vet även de som får helt vb eller 1/4. Lite orättvist det där.

Olika

Skrivet av  Sura Ella
Jag har just sökt vb för min son eftersom vi aldrig har haft det pga hans diabetes (diagnos 2001). Det beror på att han dessutom har ett gravt rörelsehinder och därför har personlig assistans. Nu tog jag reda på att det inte behöve utesluta varandra eftersom assistansen är till för honom och vb är en ersättning för min extra arbetsbelastning pga hans diabetes (och övriga problem). kassan ar jättesvår att hantera detta och tycker att det inte går att kombinera "på papperet". Det ser ut som om vi får så mycket! Tyvärr är det ju så att vi har väldigt mycket extra kring vår son och just därför skulle behöva vb. Nu ligger ansökan inne, men handläggaren "hotar" med att dra ner assistansen om vi ska få något vb alls. Jag tycker det är helt sjukt att barn som har diabets OCH annat funktionshinder skulle ha mindre behov än barn med "bara" diabetes. Jag måste ju gå med på alla besök på mottagningen, fixa med all mat, mellanmål osv. Hämta ut inslulin, hela tiden handleda assistenterna osv. Jag har alltid jour eftersom min son inte alls kan medverka i skötseln av sin diabetes.
Handläggaren på fk sa till mig att de flesta får 1/2 vb första året och sedan 1/4 vb. Men det gäller alltså inte oss....

Men fy!

Skrivet av  Camilla
Förstår att du kallar dig Sura Ella, för jag hade också blivit JÄTTESUR om jag fått sån behandling.
Såklart att du borde få VB, och såklart att rätten till en assistent inte ska påverka det beslutet.
Man blir ARG! AaahhhGRRR

Tyvärr hjälper det väl inte vad jag tycker...

Nytt beslut

Skrivet av  Charlotte med Rebecca 9 år
Vi har i ett års tid haft 1/2 vårdbidrag för Rebecca men från och med september så är det beslutat att vi får 1/4. Hon går i 3:an och enligt försäkringskassan så ska en 9-åring på ett år lärt sig kunna klara sin diabetes i princip HELT själv och därav det ändrade besutet!! Vi har fått redovisa hela vår tillvaro med blodsockermätningar på nätter, hur pumpen funkar och allt fix man måste göra med den, matvanor etc, etc, etc. Det är inte lätt att förklara hur ett diabetesliv fungerar och påverkar en hel familj när handläggaren på försäkringskassan inte har en aning om vad det handlar om.

Helt vårdbidrag

Skrivet av  Kristin
hade jag för Jonatan det första året och sedan dess har jag bara haft halvt. (Han insjuknade när han var 1½ år och nu är han 4½ år.)

Ingenting!!

Skrivet av  Sussi m Maja + 6 till...
Rebecca har haft diabetes drygt ett år. Först hade jag 1/4 vb i ett år, men nu fick jag avslag på min ansökan. De ansåg att hon var så stor att hon skulle sköta allt själv. Hon är iofs 15 år, men iom att hon aldrig är riktigt frisk, och att vi inte får nån orning på insulinet så tycker inte jag att hon kan sköta allt själv än. Och det tar längre tid än ett år att få allt på plats, i alla fall i hennes fall... Dessutom har hon astma och allergi, men det räknade de inte ens med...