Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Frågar...

Skrivet av Hanna på besök.
er experter.
Vi (+bvc och dietisten) misstänker att vår son är sockerkänslig, inte pga av diabetes utan på att han har matstörningar. Han är idag 3 år och väger 11 kilo, vilket gör att ha inte har så mycket att ta på. Inte är hans kost speciellt näringsrik trots att han står på energidrycker och annat.
Min fråga är nu: Vi lånade hem en sockermätare för att testa sockret via vanligt stick i fingret. Men fick inget riktigt svar på hans värden.
Hans sista måltid var kl 18 onsdag kväll, då åt han 120 ml profylac (mjölkfri välling).
Sockret på morgonen visade 4,3 (som jag gissar är okej).
Sedan åt han inget föränns vid 10 på torsdag och då ett halvt kex(typ digestive) och lite,lite vatten.
Han kom hem och sov och det togs ett nytt socker på honom vid 17 som då låg på 7,3.
På Bvc tyckte de att sockret var lite högt, stämmer det eller kan hans halva kex höjt värdet?

Vi har trott att han kanske ligger lite lågt i socker och att det är det som gör honom så otroligt trött.
Han brukar piggna till efter lite dextrosol nämligen.
han ska till dietisten snart igen, men tänkte passa på at fråga er när forummet ändå finns. Det är ju ni som är experten...

MVH
Svar på tråden: Frågar...

Lite svar

Skrivet av  Teresa
Jag förutsätter att ni tvättat händerna innan provtagningen. Om ni inte gjort det kan socker från frukt, kex och annat påverka mätningen.

Jag förutsätter också att ni har ställt in koden från provsticksburken, så att den stämmer med mätaren (tror alla mätare har en sån kod som ska ställas in). Annars kan den visa lite fel.

Normalt blodsocker ligger mellan 4-7. Det något förhöjda värdet borde inte vara något allvarligt, men ta nya prov så vet ni. Hade han haft diabetes på gång så borde värdet varit mycket högre. Blodsockermätarna kan mäta lite fel, därför ska ni mäta fler gånger.

Åt han verkligen inget efter kexet vid 10? Nästa mätning var vid 17 skrev du. Jag vet ju att en del barn matvägrar, har upplevt det själv. Kexet höjer värdet lite, men inte så länge. Digestive är snabba kolhydrater, så de förbränns snabbt.
Om han äter så lite som det verkar, så är det klart att han piggnar till av Dextrosol. Av det lilla jag läst här, så verkar problemen ligga på att han inte äter det hans växande lilla kropp behöver. Sen, vad det beror på är en helt annan sak.
Jag hoppas ni hittar svaret på era problem snart, så att sonen mår bättre!

Tack...

Skrivet av  Hanna på besök
för dina svar.
Angående mätningen så ställde diabetessköterskan in maskinen. Och vi tvättade händerna, och undvek att ta i stickan mätställen. Jag hoppas att vi lyckades efter konstens alla regler. Men som ovana kan vi säkert gjort något misstag.
Sedan så åt han inget mer, förutom kexet, han sov istället *ler*.

Att han äter för lite för sin kropp är vi helt inne på, men tanken nu är att han kanske äter "fel" det lilla han äter och då svajjar sockret.
Så kanske skulle han kunna få bort tröttheten om han åt mer mat som förbrändes långsammare..
Som föräldrar grabbar man ju varje halmstrå.
Och med hans konstiga matvanor så skulle det väl vara underligt om kroppens funktioner fungerar som de ska.

Vi får väl se vad dietisten säger.

Tack igen för din förklaring och dina svar!

Varsågod

Skrivet av  Teresa
Jag tror nog ni mätte helt rätt. Men, eftersom vi har sett hur obefintlig handtvätt påverkar värdena ville jag bara skriva det. Min son kan i alla fall berätta att han tvättade inte först och då hade han jättehögt blodsocker ;-)

Visst vore det perfekt om barnen glatt åt rå morot bara för att det är gott och bra, om de älskade bönor, fisk, kött och annat som är bra för dem. Tänk om de ogillade godis och vitt bröd och ville helst äta müsli med naturell fil till frukost. Men, så är det ju inte.

Kanske äter han fel och för lite. Men, för er del gäller det att hitta något som lockar honom att äta. Ni har säkert provat tusen metoder redan.
När mina barn är sjuka så plockar jag ibland fram snapsglasen. Det är tydligen lättare att dricka lite ur ett snapsglas än ur ett normalstort. Sen att de dricker flera glas på raken kommenterar jag inte ens. Jag tyckte Ninas idé om näringsglassar var smart också!

Hoppas ni får hjälp snart! Lycka till!

ANgående ätstörningen

Skrivet av  Nina m Fabian-98 Matilda-01
Vår dotter som blir 3 nu i inovember har också haft en ätstörning, hon åt inte heller något. HOn ville inte dricka sina näringsdrycker heller. Vår dietist sa att vi måste tänka i lite andra banor och inte bara servera dryckerna som just dryck. På vår tjej fungerade det att göra glasspinnar av näringsdryckerna. Har ni provat nåt sånt? Du får gärna maila mig om du vill ha tips på hur man kan göra glass av dem eller om du undrar når annat.

Det är ju så jobbigt när barnen inte äter nåt och inte växer. ÄVen vår 6-åring har haft en ätstörning som faktiskt gått över, den berodde på att han föddes med brott på matstrupen. En tröst kan vara att det faktiskt kan gå över, idag äter båda våra barn ganska bra, givetvis inte efter kostcirkeln eller så men fullt tillräckligt för att de ska må bra och växa.

Hör gärna av dig om du vill.
[email protected]