Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kalibrera????

Skrivet av Lillans mamma
Hej
Vi har köpt en freestyle mini och fått teststickor från diabetessköterskan utskrivet. Men vad tusan innebär det att stickorna ska "kalibrera"??? Det låter komplicerat, vi kanske har fått helt fel värden...... och här går vi i godan tro.....

Tacksam för svar.
Svar på tråden: Kalibrera????

Kolla

Skrivet av  Camilla
på bruksanvisningen på teststickorna.

Varje burk har en kod, t.ex. 17, och när man öppnar en ny förpackning måste mätaren ställas in så att den vet att det är "17-stickor".

Jag trodde först

Skrivet av  Teresa
Jag trodde först att du syftade på möjligheten att kalibrera stickorna med en kalibreringsvätska. Men, kanske var det koden som Camilla skrev om som du menade.
Skulle det ändå vara kalibreringsvätskan du läst om så kan du ju få reda på att den behövs inte. Används mest om man misstänker att något är helt åt skogen fel. Lite fel kan mätarna visa, de är inte helt exakta. Men, inget är det, lite felmarginaler finns i allt.
När man kalibrerat så ska man hålla nere c-knappen innan man tar ut stickan. Då tänds en liten symbol i fönstret och värdet tas inte med i genomsnittet och följer inte heller med till dataprogrammet. Jag använder den funktionen om vi kollar sockret på någon annan, för att inte blanda ihop med Daniel värden. Halva släkten har blivit kollad för att de ska få veta hur det känns.

Så, efter så här mycket text kan jag säga det kort också. Kolla så du har rätt kod och bry dig inte om kalibreringsvätskan.