Fattar inte hur jag ska orka.. |
|
Skrivet av | anonym idag.. |
Vi kämpar som djur, är jättenoga och engagerar oss dygnet runt får vår dotters diabetes. Vi tar blodsocker varannan timma på dagen och ett par gånger varje natt men på sista tiden är det bara högt hela tiden. Precis nu ringde de från dagis och vår dotter har fått en känning där. Jag kan inte sluta gråta och precis nu börjar spurten inför jul på jobbet. Undrar när jag som en hel natt senast. Hur sjutton ska man orka? | |
Svar på tråden: Fattar inte hur jag ska orka.. | |
|
|
Oj... |
|
Skrivet av Camilla | |
...det låter jobbigt. Hur länge har dottern haft diabetes? Första tiden är ju alltid värst, sen blir det lättare. Hur gammal är hon? Har du kollat insulindoseringen med läkaren? Kanske dags att höja doseringen. Skickar en uppmuntringskram! |
|
Låter jobbigt |
|
Skrivet av Teresa | |
Ni ska inte slita ut er på grund av diabetesen! Om hon har ständigt höga värden och högt hBA1c, så bör sjukvärden hjälpa till med insulindoseringen. Kanske byta insulinsort eller ha pump istället. Jag har varit supernoga med att jämt kolla Daniel, något som blev lite stressande för mig och även för Daniel ibland. Numera försöker jag ta det lite lugnare, frågar om han känner sig bra och kör på som vanligt. Självklart kollar jag några gånger per dag ändå, speciellt om något gör att BS kan vara annorlunda. Men, jag har bestämt mig för att lita mer på Daniel. Och att det inte spelar så stor roll om han ligger på 5 eller 8 ibland. Han mår bra, det är huvudsaken. Jag kollar innan jag går och lägger mig, men inte på natten, för då skulle jag bli så trött att jag inte orkade med dagarna. Självklar om han blir sjuk, så. Då ligger han ofta högt ett tag, eftersom vi höjer insulindoserna så försiktigt i början. Man lär sig efterhand. Men, det är nog lättare för oss, Daniel är 8 år och går att resonera med. För att orka med själv så bestämde jag mig för tre värden vi ska ta under vaken tid. Resten tar vi om det behövs (som när vi simmar eller som idag när vi ska på julbord, så vill jag kolla en extra gång för att veta hur mycket insulin han ska ha). Jag vet ju inte varför ni kollar så ofta, kanske behövs det verkligen. I så fall borde ni få avlastning ibland, ni ska orka med livet också, inte bara dotterns diabetes. Oavsett vad det beror på och vad ni bestämmer er för att göra, så hoppas jag att krafterna återvänder, att ni får den hjälp ni behöver och att ni alla ska må bra! kram |
|