Tarmbiopsi |
|
Skrivet av | Teresa |
Vi har precis fått veta att Daniel visar tecken på begynnande glutenintolerans. Jag tyckte det räckte med allt som det var redan, men tydligen inte. Nå, efter jul ska vi göra tarmbiopsi och tyvärr hann vår annars så bra läkare berätta hur man gör det (med slang genom näsan). Det här bekymrar Daniel en del, så jag tänkte höra hur det har gått när andra har gjort det. Vi ska väl dit igen och prata om det, om han verkar oroa sig mycket, men helst vill jag att han inte tänker på det för mycket. Men, ofta har det hjälpt honom när jag har berättat om andra barn med diabetes som varit med om liknande saker som han upplever. Vet någon hur ofta det är celiaki, när man bara kollat på blodproven? |
|
Svar på tråden: Tarmbiopsi | |
|
|
Inget svar |
|
Skrivet av Antons mamma | |
Men en fråga; Hur märkte ni tecken på begynnande glutenintolerans? Tycker också det kunde få räcka som det är. Hoppas att du får svar av nån som vet. Kram, |
|
Vi har inte märkt något |
|
Skrivet av Teresa | |
Vi har inte märkt några symptom alls, men blodproven som de tog på årskontrollen visade på en blygsam höjning av glutenantikroppar. Vi har tagit ett prov till och även det visade samma blygsamma förhöjning. Men, det är tarmbiopsin som är det avgörande. Symptom som man kan se är lös/gasig mage, illaluktande avföring osv. |
|
|
|
Hej! |
|
Skrivet av Karin | |
Vår son var dålig i magen (har alltid varit lös i magen) och mycket svajande bs. Så för ca 1,5 år sedan gjordes blodprov som visade antikroppar mot gluten. Vi var då helt säkra på att han självklart skulle ha celiaki, så när svaret kom från biopsin att tarmarna var fina blev vi glatt överraskade. När blodprovet gjordes om 1 år senare fick vi höra att värderna normaliserats. Han är bättre i magen nu också. Vet inte hur vanligt det är att blodprovet inte stämmer. Under biopsin var Elias sövd och innan han blev sövd fick han lugnande. Det enda som var jobbigt var att det blir irriterat där slangen gått ner, så han hostade slem och kräktes lite efteråt. Hoppas självklart att Daniels blodprov också är missvisande. Det går säkert bra på biopsin. | |
Tack! |
|
Skrivet av Teresa | |
Tack för ditt svar! Det kommer säkert att gå bra, jag är inte så orolig för det. Men, tankarna vandrar ibland. Vi har inte fått tiden ännu, fick beskedet förra veckan. Jag hoppas på att det inte är celiaki. Han värden var bara lite förhöjda, så det verkar lovande ändå. |
|
Samma med min dotter! |
|
Skrivet av Sussi m Maja + 6 till... | |
Hon ska göra biopsi nästa vecka. Hon har också bara svagt förhöjda värden, men iom att hennes Hba1c bara stiger hela tiden, söker de alla utvägar till varför det gör det. Sist hade hon 11,6... Hon fick diabetes i augusti förra året, och det har hela tiden varit jättesvårt att få en bra insulin-inställning. Nu ska hon ev. få pump och se om det blir bättre av det. Jag vet inte om din pojke har fler sjukdomar, Rebecca har även astma och allergi. Känner också att det räcker snart... Jag har inte läst/skrivit här på jättelänge. Skulle just gå in och fråga om just tarmbiopsi, och så var det det första jag såg! :O) Lycka till sen då, och hoppas det är falskt alarm! |
|
|
|
Lycka till du också! |
|
Skrivet av Teresa | |
Daniel fick diabetes i juli förra året. Han har förkylningsastma, en äggallergi som numera bara omfattar rå ägg och så börjar han visa tecken på pollenallergi (på pricktest). Hans HbA1c var 6,3 (ungefär, minnet är kort) senast, det var högre än tidigare, men ändå ok. Vi har haft en del höga "perioder", men det har berott på förkylning. Eftersom han då får astmamediciner så är det både virus och astmamedicinerna som gör att insulinet fungerar sämre. Förmodar att ni har det likadant. Hoppas det är falskt alarm för er också!!! Berätta gärna mer om biopsin när ni har gjort det. |
|
Återkommer |
|
Skrivet av Sussi m Maja + 6 till... | |
och berättar hur det var. Rebecca tar cortison 2 ggr/dag för att överhuvudtaget vara fri från astman. Men de säger att det inte ska påverka särskilt mycket. Däremot vill de helst inte att hon tar Betapred de gånger vi fått åka in akut. Hon får rejäla astma-anfall 2-3 ggr/år, men då i samband med förkylning/infektion. Nu hoppas jag att de snart får nån ordning på det här, för hon mår verkligen inte bra... Iofs vill jag ju inte att hon ska ha gluten OCKSÅ, men då vet vi ju vad som är fel, och kan göra nåt åt det. Usch, det är jobbigt nu... :O( |
|