Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Gunilla med Levemir!

Skrivet av Lillans mamma
Hej
Du skrev längre ner på sidan att du hade en 4 åring som skulle börja med Levemir. Det verkar som vi börjat samtidigt ungefär. Hur går det för er? Hos oss känns det mycket jobbigt just nu. Hon är ständigt hög efter en period då hon damp från 14,5 till 1.5 i bl.socker. Det beror inte på Levemiret men vi hittar ingen vettig dosering på någonting just nu känns det som.
Ibland känns det som man vill säga upp diabetesen......men det går ju inte!!! Jag är trött och känner att jag inte riktigt litar på någon annan så vi kan inte åka iväg och bara koppla av för diabetesen, blodsocker och enheter finns alltid med i huvudet. Vi sticker de stackars små fingrarna många många gånger per dag.....Phu

Nej nu ska jag gå och ta ännu ett stick i fingret innan jag går och lägger mig för några timmar. Det är så osäkert just nu så jag törs inte låta henne sova en hel natt utan att ta ett stick i fingret.

JAG LÄNGTAR EFTER JUL (när jag ska vara ledig från jobbet och få vara med vår lilla flicka under en längre sammanhängande tid).
Svar på tråden: Gunilla med Levemir!

Jag är inte Gunilla, men tänkte på fingrarna

Skrivet av  Teresa
Varför kollar ni jämt i fingrarna på flickan? De flesta mätare kan man kolla med på andra ställen också, för att spara på fingrarna.

Mjukpartierna i handen ger samma värde som fingrarna, på arm- och vadmusklerna är värdet ca 10 minuter "gammalt", eftersom blodet cirkulerar och byts ut oftare i händerna. Så, en nattlig koll gör jag nästan alltid i vaden, innan maten kollar vi på armen. När Daniel har en känning, så kollar vi i handen eller fingrarna. Hans fingertoppar blir så lätt såriga och torra på vintern (det var så redan innan han fick diabetes) därför sticker vi ytterst sällan i fingrarna.
Kanske har ni fått andra direktiv än vi, men fråga läkaren eller sköterskan om detta.

Hoppas ni får ordning på värdena snart, låter som att ni har det fruktansvärt jobbigt just nu.
 

Vi sticker i tårna

Skrivet av  Cilla
Hej. Ville bara tillägga att på nätterna sticker vi våran lilla tjej i tårna. Det går fättebra, oftast sover hon på mage, så är det bara att "vika upp" ett ben och sticka.

 

Så har jag också gjort - EN gång....

Skrivet av  mumsan1965
Och jag gör inte om det för min grabb vaknade och skrek för att det gjorde så ONT!!!
 

Hej!

Skrivet av  Gunilla
Nu har jag fått en stund över och ska försöka svara. Vad tråkigt att det fungerar så dåligt för er. Vi verkar ha haft det betydligt lättare men tyvärr börjar det köra ihop sig här också. Hittills har det räckt att ge Levemir en gång om dagen och då på morgonen. Det har passat perfekt eftersom Arvids blodsocker sjunker framåt morgonen. Han har kunnat lägga sig med 5 i blodsocker (vilket var helt uteslutet med Lantus) och vakna med ungefär samma värde. Efter att ha justerat måltidsdoserna lite har vi fått till det riktigt bra, med blodsocker under 10 större delen av tiden. Eftersom Levemiret inte täcker hela dygnet blir det ett glapp innan morgonen så frukostdosen har vi fått höja rätt mycket medan vi fått sänka lunchdosen lite. Vi märkte ganska direkt att det blir en topp 3-4 timmar efter att man ger Levemir. Ungefär som med Insulatard fast inte lika kraftigt. Vad vi också märkte var att det går åt större dos Levemir än motsvarande med Lantus (13 E istället för 11 E). Likaså när det gäller NovoRapiden när jag tänker efter. Totalt får han nu 22 E, vilket är mycket eftersom han väger knappt 19 kg.

De senaste tre dagarna har det börjat ändra beteende. Det har blivit högt på kvällarna så vi har fått ge extra NovoRapid och sen har det stigit på mornarna så han har vaknat på 13-18 mmol/l. Verkar som om vi får börja ge två doser istället. Vad jag hört av andra som börjat med Levemir så verkar det nödvändigt. De flesta verkar ändå ha mest positiva erfarenheter och tycker det blivit jämnare och mer förutsägbart. Värdena är ganska lika från dag till dag och jag håller nog med om det. Vi får väl se hur det blir från och med nu. Jag tycker jag känner igen det här; när man börjar med något nytt funkar det jättebra nån vecka ungefär men sen kör det ihop sig och man tappar greppet helt. Jag förstår absolut att du vill ta en paus. Man kämpar och kämpar för att få till det så bra som möjligt men man kommer aldrig till en punkt där man känner att man hittat rätt och kan slappna av. Vi har inte heller någon som kan avlasta oss så enda sättet är att dela på sig ibland och göra nåt helt för sig själv, men det är ju inte heller vad man vill alltid.

Har du någon teori om vad din dotters ojämna värden beror på? Jag har hört talas om att man kan bilda antikroppar mot vissa insulinsorter, vilket i så fall visar sig genom svängande och oförutsägbara blodsockervärden. Tror det beror på att antikropparna binder insulinet och frisläpper det lite hur som helst. Jag är inte alls insatt i det här, så om någon annan är det får ni väl rätta mig. Kanske nåt du ska fråga läkaren om. Jag önskar dig verkligen en lugn och skön jul och att ni kommer till rätta med allting. Berätta gärna mer om hur det går. Vill du får du jättegärna skriva direkt till mig: [email protected]

Kram och lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv