Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Och tvärtom, då...

Skrivet av LoL
... RIKTIGT höga värden? Det har vi inte haft ännu, som mest strax över 20, vilket iofs är högt men inte katastrofalt högt om jag förstått saken rätt.

Hur länge kan man ha HI innan det är FARLIGT? Hur lång tid tar det innan koman inträder? Hur snabbt kan man häva det själv? Syns det i displayen på mätaren, när det är HI, eller utläser man det ur värdet?

Liam fick overksamt insulin en dag, hans far hade nog haft för kallt i kylskåpet, vilket märktes genom att han inte gick ner i värden efter maten men när jag ringde till barnavdelningen sa de att det inte var farligt så länge han inte hade ketoner i urinet och det hade han inte. Så fort jag började misstänka overksamt insulin bytte jag ampull och då gick han ner på ett par timmar.

Liam hade senaste kontrollen medelvärde på 5,8 och 6 mätningar om dagen, och de var jättenöjda med det och sa att vi skött oss bra. Men jag känner mig fortfarande som en novis och jag förstår långt ifrån allting som rör sig i hans lilla kropp...
Svar på tråden: Och tvärtom, då...

Riktigt höga värden.

Skrivet av  Helen
Det tar mycket lång tid innan man faller i koma pga högt blodsocker, och man mår mycket dåligt länge innan.

Om man har insulinpump och den stoppar i tillförseln av insulin kan man inom någon timme/timmar komma mycket högt i blodsocker, så att man börjar kräka och så, men jag tror att det krävs bortåt ett dygn innan man kommer i medvetslöshet (vid total insulinbrist).

När man tar basinsulin (typ Lantus, Insulatard) varje dygn har man ju alltid åtminstone det och jag tror att om man inte medvetet missköter sig så kan man inte komma i koma pga högt blodsocker då, för man mår så illa av ketonerna så lång tid innan att man måste göra något!!!

HI innebär ju att blodsockret är så högt att mätaren inte förmår att mäta så högt, ofta runt 30 i blodsocker. Själv kan jag inte ha så högt blodsocker för jag kräker och andas konstigt och musklerna lyder mig inte.
 

Artiklar från Familjeliv