Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Teresa! *långt*

Skrivet av Sussi m Maja + 6 till...
Hej! Nu har Rebecca varit på tarmbiopsi. Så här gick det till, antar att de gör ungefär likadant överallt

Tisdag 14/12

Kom till avd. kl 11.00. Får prata med läkaren, de gör en allmän hälsokontroll samt längd och vikt. Han berättar lite hur undersökningen går till. Vi får även träffa narkosläkaren för bedömning. Hon ordinerar morgoninsulin samt astmamedicin-dos. Det är meningen att vi ska stanna över natten, men det är nästan fullt på avdelningen så vi väljer att åka hem och sova. (Vi bor ganska nära sjukhuset). Får med emla och hibiscrub hem. På kvällen får Rebecca duscha med hibiscrub och fasta från midnatt.

15/12

6.45 blir vi hämtade med sjuktaxi, för att vara på sjukhuset kl 7.00. Rebecca får duscha igen, och sen sätter de nål till droppet. Hon får ta morgoninsulin och det kopplas glukos-dropp. Hon får en Stesolid-tablett och kvart i 9 körs hon till op.-avd.

Kl 9 sövs hon, och undersökningen är gjord på ca 15 minuter. Under tiden får jag springa tillbaka till avdelingen och hämta Bricanylsprayen, de glömde säga att jag skulle ha med den och blodsockermätaren...

De hittade inget akut i Rebeccas mage/tarm, men har tagit prover och skickat iväg. Vi blir kallade till återbesök efter jul, och får då veta provsvaren.

Efteråt sov Rebecca några timmar på avd. och fick sen äta mat, och åka hem. Allt gick jättebra, det tyckte hon själv också.

Lycka till när det det är dags! Fråga om det är nåt mer du undrar över, jag kan ha glömt nåt!

/ Sussi
Svar på tråden: Teresa! *långt*

Tack!

Skrivet av  Teresa
Skönt att det gick så bra för Rebecca!

Bra att kunna sova hemma, det ska jag också försöka med. Vi har 15 min till sjukhuset, så det borde fungera bra. Fast det beror väl på vilken tid man får.
Vår läkare ska skriva remissen i dagarna, så vi får en tid någon gång efter jul.

Tack för att du skrev o berättade. Jag har nog inga frågor just nu, men återkommer kanske när det närmar sig. Det är ofta då frågorna kommer. Jo, en fråga. Du nämnde emla, var det för att hon fick venflon (droppslang) i armen? För den har Daniel tråkiga minnen av från när han fick diabetes förra året. Det ska vi se till att bearbeta i tid i så fall. Vi skulle kunna låna med farfars bärbara dvdspelar-visare (som en laptop fast för filmvisning), en bra film kan distrahera tankarna från det obehagliga.

Jag hoppas verkligen att Rebeccas provsvar visar att allt är jättebra!
 

Hej!

Skrivet av  Sussi m Maja + 6 till...
Ja, hon fick emla pga droppslangen. Hon tycker det gör så ont att sticka i armvecket/handen utan emla! Annars funkade det bra nu, hon hade ju bara slangen i armen från 7 till 14 ungefär. När hon låg inne förra året och fick insulindropp var det mycket bök med att det blev stopp osv.

Film är alltid bra :O)
 

Artiklar från Familjeliv