Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp!

Skrivet av Anna med Edvin 1,5 år
Jag är så orolig för vår yngsta son. Han dricker kopiösa mängder med vatten, mest på natten då det kan det gå åt två nappflaskor. På dagarna vill han också ha vatten ofta och om han inte får det tillräckligt snabbt så skriker han bara "bap" rakt ut tills vi ger honom vatten.
Vad ska vi göra? Kan det vara diabetes eller behövs fler symptom? Hur snabbt kan man få veta om det är diabetes? Är han för ung? (1,5 år)
Tips och råd mottages gärna,
Tack på förhand från en orolig mamma
Svar på tråden: Hjälp!

Gå till vårdcentralen

Skrivet av  Pernilla.j
Hej om jag var du så skulle jag gå till vårdcentralen imorgon. Där tar de urinprov och blodprov. Du får nästan direkt reda på om han har diabetes.

Tyvärr är han inte för ung. Vi får hoppas att det bara är falskt alarm, men för att stilla din oro så skulle jag ta och kontakta vårdcentralen imorgon. Om han skulle ha diabetes så är det bra att den upptäcks så fort som möjligt.

Jag håller tummarna för att det inte är diabetes.
Lycka till.
Pernilla.j mamma till Hannah 10 år
 

Tack för ditt svar

Skrivet av  Anna med Edvin 1,5 år
Min man har ringt till vårdcentralen i dag och vi fick en tid den 3:e januari för koll av Edvin.
Det är väl inte för länge att vänta tills dess?
 

Vänta INTE

Skrivet av  lena med samuel
Om du mistäncker att han har diabbetes åck in på akuten å kolla .Ju fortare ni för klarhet desto bätre .Å om de sen är så han har diabbetes måste han Ju få behandlig meden gång.
Tycker de är dåligt att dom ger en tid så långt fram
fast sa ni vad de gällde när ni ringde??
 

Imorgon!

Skrivet av  Camilla
När det är så enkelt att ta reda på om det är diabetes eller inte, så fattar jag inte varför de på vårdcentralen inte tar det med en gång.
Försök få lite urin i en burk och gå dit imorgon, utan bokad tid. Eller se till att ha en full blöja när ni går dit, så kan de kolla med teststickor.

Skulle det nu vara diabetes, så blir ju inte julen som ni tänkt er, men Edvin mår helt säkert bättre av att få behandling meddetsamma, jul eller inte.
 

!!!

Skrivet av  anna
Verkligen dåligt om de sa 3:e januari! Är det diabetes så är det bråttom, han ska ju inte behöva må dåligt ända tills januari isåfall! Håller tummarna för er.
Ps. Ring barnavårdcentralen, de kanske kan hjälpa er direkt...
 

Omedelbart imorron!

Skrivet av  Felix mamma
Inte bara kan han må dåligt, men det är direkt farligt att gå med obehandlad diabetes.
Vårdcentralen har väldigt dåligt koll när det gäller diabetes. När Felix insjuknade så var läkaren säker på att det inte var diabetes, och "bara för att utesluta och göra mig lugn" skulle han ringa mig dagen efter för att ge mig provsvaret.

Nu vägrade jag dock att gå ifrån labbet innan jag fick svar. Och mycket riktigt, det var diabetes. Jag fick besked om att åka in till akuten på en gång med honom. Då hade Felix precis fyllt 2 år.

Jag håller tummarna för att det inte är diabetes, och det kan självklart vara något tillfälligt. Men så länge det finns en risk måste ni kolla upp det omedelbart!
 

Tack för alla svar!!

Skrivet av  Anna med Edvin
Hej!
Min man följde era råd, stod på sig och fick en tid dagen efter på vårdcentralen. De tog både urin- och blodprov och båda proven visade helt normala värden, tack och lov. Vi har kvar tiden vi fick den 3:e men nu känns det som om den är överflödig eftersom proverna var bra. Dessutom dricker han mycket mindre vatten om nätterna nu jag vet inte varför...
Tack för era råd, det kändes jättebra att få göra proverna direkt i stället för att vänta.
 

Så skönt!

Skrivet av  Camilla
Och tack för att du berättade, har tänkt på er!
 

Artiklar från Familjeliv