Hur vanligt är det... |
|
Skrivet av | LoL |
... att man får andra matallergier/överkänsligheter när man har diabetes? Verkar som om det är många som har diabetes som inte tål mjölk, gluten, nötter etc... är risken för överkänslighet större hos ett diabetesbarn? Och Hca1c... vad ÄR det egentligen? Är det socker i urinet som mäts? Hur mycket påverkas det av enstaka "höga" dagar eller dygn? |
|
Svar på tråden: Hur vanligt är det... | |
|
|
Hej |
|
Skrivet av Pernilla m Ella & Eddie | |
Jag har hört att diabetiker har ca 10 % lättare för att utveckla glutenallergi än friska barn. Min flicka har haft diabetes i snart 8 mån och har klarat sig hittills. Det är bara till att hoppas att det förblir så, känns som om det räcker ändå.... Hba1c är ett snitt på vad blodsockret legat på de senaste 6 veckorna (tror det är 6 veckor, ej säker). Det mäts med ett vanligt blodprov, vet inte exakt hur det fungerar. Ella har legat på 4,8 hittills. Denna siffra ger ett snitt på mellan 7-8 i blodsocker. 4.8 anses vara bra hos en diabetiker. Då har hon haft enstaka toppar uppåt 20 nästan varje vecka, men för det mesta ligger hon mellan 3-10. Hoppas detta svar hjälpte lite, kanske någon annan vet mer exakt. Ha det bra! |
|
Hej och tack! |
|
Skrivet av LoL | |
Liams genomsnittliga blodsockervärde låg på 5,8 när vi var inne senast, var det Hca1c de menade då? Eller läser man ut det enligt särskilda tabeller? Men 5,8 ansåg de var ett bra värde, nästan som en som inte har diabetes sa läkaren. Det var en lättnad! =) |
|
|
|
Vilket bra värde!!! |
|
Skrivet av Pernilla m Ella & Eddie | |
Jag fick en sån där tabell av diabetessköterskan, tyvärr har den försvunnit. Har Liam ett genomsnittsvärde på 5,8 i blodsocker är hba1c-värdet lägre. Ella hade nu senast ett hba1c på 4,8 vilket gör att hon legat runt 7-8 i medel ungefär. Visst är det skönt när de har bra värden. Jag blir så otroligt påverkad av detta. Ligger hon bra är jag glad men vissa perioder svänger det oerhört och då är jag riktigt grinig. Som när vi var och hälsade på ett par kompisar en helg för lite sen. Ella låg antingen över 20 i bs eller fick hon känning och dök under 2,0. Inte ett normalt värde på tre dagar. Den resan blev inte så lyckad :-( Fråga ert diabetesteam efter en tabell för att läsa av hba1c Gott nytt år allihop!!! |
|