Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ang lite fett som kostråd!

Skrivet av annastjärna
Vad har ni fått för kostråd från era diabetesteam/dietister/läkare? Har fått veta om en familj där lille sonen precis blivit diagnostiserad att de skall äta extremt fettsnålt enl. ordination. Hela familjen har rasat i vikt, inte bara barnet, och de har EJ varit överviktiga innan.

Jag har följt de senaste årens diabetesforskning, speciellt kring kosten, o de rönen lutar ju mer åt lågt GI, inte vara så rädd för fett och i vissa fall kolhydratlåg kost. Har själv insulinbehandlad diabetes typ2, som jag fick under min senaste graviditet för 2,5 år sedan. Vet att det är skillnad mellan typ1 o typ2, men jag själv är ju mitt i mellan då jag ej har kunnat kostbehandla min enbart utan behövt extra insulin. Varför lite fett till barn? Snälla någon som vet mer och som kanske fått en bra förklaring, eller någon som fått ngt helt annat råd till sitt barn.
(Äter själv idag lågkolhydratkost o satt ut insulinet för en månad sedan, o finfina blodsockervärden, helt mot svenska dietistråd för typ2 diabetiker)
Svar på tråden: ang lite fett som kostråd!

inte alls så...

Skrivet av  Mia
När vår tjej fick diabetes förra året, hon är 7 år...sa dom att vi absolut inte skulle ta bort fettet men vara sparsamma med sockret så klart..Det verkar vara lite olika då???
 

Verkar inte rätt

Skrivet av  Pernilla m Ella & Eddie
att man skulle dra ner på fett till barn. Vi försöker äta hyfsat nyttigt hela familjen för Ellas skull men med måtta. Ella 3 år är rätt smal till naturen och behöver fettet. Skulle vi ge henne smalkost skulle hon bli underviktig snabbt. Barn behöver en viss mängd fett för att kunna växa och utvecklas. Jag tror det är farligt att börja mixtra alltför mycket med kosten till barnen.

Vårt diabetesteam har rått oss till att försöka äta så normalt som möjlig men se upp för snabba kolhydrater. Vi har lärt oss att undvika de flesta fällorna typ som när vi bakar pannkakor får man blanda i grövre mjöl osv.

Lagom är bäst enl min åsikt.
 

Tack för era svar...

Skrivet av  annastjärna
Som sagt, jag tycker också det är konstigt att man talar om att utesluta fett för små barn. Finns det någon mer där ute som fått kostråd?
 

På 70-talet

Skrivet av  Helen
På 70-talet (jag fick diabetes 73, fyra år gammal) fick man råd att vara mycket försiktig med fett. Jag fick tex inte äta fläskfärs, inte leverpastej, inte vilka korvar som helst, endast dricka lättmjölk etc i det oändliga. Min mor som inte är speciellt flexibel följde dessa råd in absurdum. Dessa råd är väl grundade på att diabetiker lättare drabbas av förfettning av de små blodkärlen. Jag står här nu 30 år senare och har klarat mig mycket väl från diabeteskomplikationer. Fortfarande äter jag knappt något animaliskt fett, men jag äter mycket mandel, nötter, lax, maxrill, olivolja, dvs produkter som innehåller nyttigt fett som minskar riskerna för åderförfettning det är ju det som orsakar diabeteskomplikationerna. Dessutom minskas blodsockerstegringen en hel del av fett i maten.
Jag tycker det verkar som om dina vänner fått uråldrig information!
 

Artiklar från Familjeliv