Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

jag är glad

Skrivet av 2 barns mamma
jag är själv dyselektiker och har varit rädd under hela barnens uppväxt att dom skulle få min besvär,

själv knäckte jag läskoden väldigt sent just innan tredje klass.

men nu har båda mina barn knäckt koden (båda i första klass) sonen har läst ett år och är en bokmal och han läser tom harry potter böckerna.

Dottern har just knäckt koden och även hon läser utan problem, sedan kan väll båda få problem i framtiden

dottern kanske inte får lika lätt som sin bror men just att koden är knäckt är en lättnad för mig.

dom slipper bli överhoppad under högläsningen eftersom dom ändå inte kan och dom slipper fråga bänkkamraten om vad som står på tavlan.

Sonen sa en underbar sak här om dagen när jag hjälpte honom med läxan,
mamma snart är jag så duktig att du kan fråga mig istället för pappa hur saker stavas när du sitter vid datorn.

Sedan att man kan bli så glad av att höra barnen säga, att dom hör hur ordet stavas, något som man själv aldrig kunnat.

en sak som jag varit noga med när det gäller dyselexin är att jag berättat lite kort i båda barnens klasser om mina problem och att jag alltid varit tydlig att det inte är fel på mig eller andra som inte kan stava, vi är inte dumma

Svar på tråden: jag är glad

Bara att gratulera

Skrivet av  tebasile56
Vad skönt det måste kännas....
Har själv inte dyslexi, är snarare åt det andra hållet ser alldeles för bra när det är felstavad...

Men min mittenson hade problem inte med läsandet det kunde han som rinnande vatten i 2 eller 3 an kom inte ihåg....Men han förstod inte ett dugg med vad han läste och när han skrev blev hej hj eftersom om man ljudar h ska det ju vara he.....
Men det är ju väldigt roligt för dig....
Grattiskramar.
Gullig grabb som vill "hjälpa"mamma;))
 

Artiklar från Familjeliv