Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ny här...

Skrivet av Dysdirexi...
Kan ni som har erfarenhet av detta berätta lite om hur en dyslexiutredning går till?
Svar på tråden: Ny här...

Hej och välkommen

Skrivet av  tebasile56
här skriver vi inte så ofta men vi försöker att göra den mera attraktiv....
Jag kommer skam till sägandes inte ihåg hur dom gjorde med min grabb när han fick sin diagnos..??Men jag tror att den utfördes i skolan..
Å andra sidan behövdes det ingen utredning tyckte jag för det var så grava "fel" som han gjorde.
Hoppas du får svar från någon som vet bättre
Kramisar får du av mej i alla fall
 

Tack!

Skrivet av  Dysdirexi...
Jag har märkt att det är tyst och stilla på den här sidan.
Kanske får jag tillfälle att göra den mer aktiv när utredningen är klar...
Känns lite kluvet. Jag både hoppas att han får en diagnos, så att han kan få hjälp, samtidigt som jag hoppas att vi kan konstatera att det är åldern/andra faktorer och att han kan växa ikapp och slippa detta nog så besvärliga handikapp.
 

förstår dej

Skrivet av  tebasile56
hade samma problem med min son innan han fick diagnosen DAMP/ADHD dyslektiker så var det jättetufft. när han väl fått diagnosen och alla hjälpmedel gick det mycket lättare.....
Luften som gått ur en kom tillbaka.....
 

Hejsan!

Skrivet av  agneta
Utredningen som sonen har varit med om gjordes av skolpsykologen vid ett flertal tillfällen under skoltid. Vi föräldrar träffade honom (psykologen) både före och efteråt och pratade igenom allt.

För sonens del så har läsningen gått jättemycket framåt under det senaste året. Känns så skönt att allt arbete som vi, skolan och framför allt sonen har lagt ner har visat sig ge lite resultat.

Hoppas också att vi kan få lite fart på den här sidan, men jag vet hur det är. Själv är jag usel på att skriva i vissa perioder. Läser nästan alltid vad andra skrivit, men orkar inte riktigt ta tag i svarandet ibland.
 

Håller med om

Skrivet av  Maja
att det inte borde behövas en utredning för att få hjälp. Å andra sidan är det bra med en utredning. Då får man veta mer exakt var feleet är. Alla dyslektiker har inte samma orsak till problemen. Min dotter var till en logoped. Hon fick läsa högt, lästa tyst, förklara vad hon läst.Upprepa olika ljud.Och mycket annat.
Sen gick han igenom och förklarade han orsaken till hennes problem. Visade också på vad vi kunde göra för att underlätta.
 

Artiklar från Familjeliv