Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej, jag skulle vilja ha lite hjälp...

Skrivet av "stödmamman"
Hej, jag och min man är stödfamilj till han lillebror på 13 år. Brodern har alltid varit stökig och bråkig med sin 1,5 år yngre syster... Han vägrar åka till sin pappa pga en massa tidigare bråk. För ett par månader sedan fick vi efter 6 års utredning av pojken svar på varför han är så okoncentrerad och bråkig... (Vi har misstänkt ADHD bland annat)Han har dyslexi...

Vad kan vi göra för att hjälpa honom när han är hos oss?
Vi vill gärna ha tips!!!!!!!!!

Han ska vara hos oss var tredje helg enligt papprena med soc, men han är här oftare pga att han vill inte vara hemma, då det blir mycket bråk med sin syster och styvsyskon...
Svar på tråden: Hej, jag skulle vilja ha lite hjälp...

vet inte om detta är till någon hjälp!!!!

Skrivet av  TP
vad jobbigt för er... jag har själv dyslexi och är mamma till en pojke på 4,5 år.
jag fick reda på att jag hade dyslexi när jag var 17år. det värst va att jag känne mig så jävla dålig under skol tiden.... tänkte ofta "jag måste vara dum i huvudet"
det bärst är nog att berätta för honom att han är duktig och smart ändå och att det inte är ett hinder ...tvärt om...jag tror att hans självförtroende är nere i botten och det måste ni få upp.. om ni hjälper han att plugga så se inte felen utan se dom (få) rätt han har...hoppas det blir bra snart!!! om det kanske känns bättre för honom så låt han prata med nåhon som har samma problem.....

mång kramar
 

Artiklar från Familjeliv