Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Diagnos idag

Skrivet av Dysdirexi
Har just kommit hem efter möte med logoped och fått bekräftat att sonen är dyslektiker.
Nu får vi äntligen möjlighet att hjälpa och stötta honom.
Men det är mycket nytt för mig som mamma.
Hoppas kunna få råd och stöd här på sidan, även om den är väldigt "tyst" :-)
Svar på tråden: Diagnos idag

Tror...

Skrivet av  agneta
att sidan kommer igång lite mer ihop med skolstarten. Hoppas det i alla fall *ler*.
 

Inga råd tyvärr, men frågor..

Skrivet av  Hoppas någon känner igen sig.
Hej,
undrar om du eller någon annan kan känna igen min sons beteende?
Min son (snart 9) har alltid haft problem med enkla vardagssaker som att borsta tänderna, spola, tvätta händerna, knyta skorna, duscha, knäppa knappar osv. Allt sånt är för honom så otroligt jobbigt.
Han hänger med ok i skolan och är rätt duktig på matte men har väldiga problem med klockan (inte att läsa ett klockslag, men att greppa en tidsperiod och att säga vad kl. tex var för 40 minuter sen osv), månader, dagar, årtal osv.
Han har nu börjat få lite kläm på läsningen, men skriver fruktansvärt slarvigt och hoppar ofta över vokaler.
Kan detta vara dyslexi? Hur kan jag komma i kontakt med t.ex logoped för att få diagnos ställd? Eller är han normal men bara har svårt för sig? Hans lillebror är raka motsatsen.
Hoppas på svar :o)
 

Känner igen mycket...

Skrivet av  agneta
och sonen har dyslexi, men det är svårt att sätta direkta likhetstecken. Jag är själv inte på det klara om sonens alla svårigheterna beror på dyslexin, någon annan svårigheter eller om han helt enkelt är sådan *ler*. Hade din son en normal språkutveckling? Berätta gärna mer.
 

Artiklar från Familjeliv