Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En liten fråga.

Skrivet av Annicka
Min man har dyslexi och vi har hört att det är ärftligt. Jag tänkte egentligen bara fråga om det är något som ni har märkt - att det är ärftligt alltså.

Idag så vägrar min make skriva något vare sig på datorn eller för hand om det ska skickas till någon - det är alltid jag som får göra det. Jag vet inte om det är det bästa att jag alltid gör sånt här men jag vet inte vad annars jag kan göra. Han lider fruktansvärt idag och jag känner mig lite orolig för hur det kommer att gå för sonen en dag om även han drabbas - jag är nog mer orolig för att jag själv ska bli överbeskyddande för jag antar att jag är det lite idag när det gäller maken.

Maken min har inga problem alls med att läsa men har väldiga problem med stavning och som jag skrev skäms väldigt mycket - gör jag fel i att hjälpa honom med att skriva det mesta åt honom idag och ev. mitt barn om något år?

Tack på förhand!
Svar på tråden: En liten fråga.

Det finns saker att prova

Skrivet av  Britt
som t ex det som nämns i Mona-Li\'s inlägg Ett tips längre ner på sidan.
En del personer med dyslexi har kvarblivna spädbarnsreflexer, som stör via synen. En del optiker jobbar med detta-man får rörelser att göra dagligen för att jobba bort reflexerna. Känner till en sån optiker i Stockholm.
En del blir bättre av massage - Axelssons Gymn Institut lär visst ut "dyslexi-massage". Känner även till en person som använt metamorfos-tekniken med viss framgång.
Det här var ju inte svar på din fråga - utan lite andra förslag. Hoppas du inte misstycker.
 

Inte alls..

Skrivet av  Annicka
Alltså - jag misstycker inte alls.. det är bra att få lite förslag och sånt.. Läste lite om spädbarnsreflexerna som du skrev om men inget stämmer in på min son.. han är idag 23 månader gammal...

Egentligen är det bara att vänta och se hur det kommer att bli. Min make är dylexiker men det är inte jag.. vi är helt olika egentligen på det planet - pappan och jag, vem vet vilken del av gen-poolen som grabben tagit del av... :)

Jag är egentligen inte särskilt oroad för det finns en större förståelse idag för vad dyslexi innebär än det fanns för 25-30 år sedan när maken var liten - han fick gå i särskola för de trodde att han hade en utvecklingsstörning... tack och lov att samhället förändras.. fast det tar tid.

Sedan är jag väldigt tacksam för all teknik som finns idag. Maken brukar använda vanliga Word på datorn när han ska skriva något för då har han rättstavningsprogrammet igång och det går väldigt bra.

Tack för ditt förslag.
 

Förtydligande om "saker att prova"

Skrivet av  Britt
Hej Annicka -Ville bara tillägga att jag nog tänkte mer på din man med mina förslag.
Tror du man säga något om reflexer ännu ndg din son, när han är så pass liten? Var har du läst om det, det skulle jag också vilja göra?
Hälsningar
 

spädbarnsreflex?vem/var?

Skrivet av  mvh jenny, malmö
hej Britt,
kan du berätta vilken optiker som har det här kunnandet. har en dotter på 12 med läs o skrivsvårigheter. vi har kollat synen ett par ggr., det är ngt som inte stämmer, trots att hon inte behöver glasögon. kanske kan man pröva dessa övningar.
 

Oavsett framtiden

Skrivet av  Dia
så ta chansen att förebygga ev dyslexi så mycket det bara går. Det mår alla barn bra av. Inga konstiga saker utan läs för ditt barn så mycket du bara orkar.Skapa ett intresse för bokstäver på barnets villkor. Rim och ramsor är tex mycket utvecklande för alla barn. Läs så mycket du kommer över om hur barn lär sig språket både det talade och skrivna. Överdriv inte men gör så mycket du bara kan, skulle det sedan visa sig att ditt barn inte har dyslexi så har denna stimulans inte på något sätt varit skadlig utan tvärt om eller om ditt barn visar sig ha dyslexi kan du i alla fall känna att du gjort vad du kunde. Ju tidigare stimulering desto bättre resultat.
Men framför allt överdriv inte utan gör bara max av vad man gör med alla andra ungar.
 

Japp

Skrivet av  lärare 1
Det ser jag i mitt jobb som lärare att dyslexi är ärftligt. Föräldrar till dessa barn brukar också säga att det har problem med läsningen.