Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Suck dessa läxor......

Skrivet av läxtrötta mamman
Sitter och pepprar sonen, men om och om igen tragglar vi samma sak men det fastnar inte... suck... Han surar, jag surar, han gråter och jag darrar på underläppen, kramar honom, tröstar honom coh ibland känner jag starkt för att göra läxorna åt honom..... Varför ska det vara så svårt? Efter en hel dag i skolan, + fritids orkar han inte göra läxorna. Framför sig idag tills i morgon har en sida läseläxa men har 4,5 sida matte som ska vara klar på ons, alltså måste han bena av en hel del redan idag....klockan, digital och vanlig, han vet ju knappt hel och halvtimmar,, suck.. känns så hemskt att tjata, gnata, truga. muta, locka, tröst är ju det han behöver.... svammel från en läxtrött mamma som behövde skriva av sig. Hoppas någon kan komma med glada tillrop! MVH läxtrötta mamman
Svar på tråden: Suck dessa läxor......

Hej läxtrötta mamma

Skrivet av  Maaria
Känner så väl igen situationen, innan min son började i specialklass ,när han var kvar i sin vanliga klass så var läxa = pesten och vi satt i timmar och bara bråkade och sonen bara vägrade att göra den,han blev fullkomligt blockerad,så jag sa till i skolan att jag vägrar att sitta och bråka med honom varje dag och det är ju inte lite läxa dom får heller!!så det slutade med att han fick mycket mindre läxa än övriga i klassen och att han gjorde läxan tillsammans med en fröken på fritids,och det funkade mycket bättre,men nu i hans nya klass så är allting mer anpassat till vad dom orkar och förmår att göra och läxan är inte längre som en kvarnsten runt halsen på honom,visserligen lite tjat men inte som innan, be att få läxan inläst på band om han kanske har lättare om han hör det,hoppas ni hittar en lösning,för det är inget kul juh allra minst för dylektikern,mvh Maaria
 

band ibland, annars jag....

Skrivet av  läxtrötta mamman som idag är glada mamman!
Igår pesten, idag toppen! Att det kan vara sån skillnad.... Idag har han jobbat nästan själv med läxan, jag städade under tiden. Jag fanns i närheten, han ropade ibland. Han gjorde 2 sidor matte, tränade fem engelska glosor, 4 o 5 ans tabell och började skriva sin text till fredagens skrivuppgift. Allt detta utan gnäll!!! Underbart! Han blir så mallig själv när det har varit lugnt och fridfullt. Han var så nöjd att han själv gick vidare utan mitt tjat....Då blir man så varm inombords!!!! MVH läxtrötta mamman som iag är glada mamman!!!