Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ännu en undran från orolig förälder

Skrivet av orolig mamma
Hej
Jag är ny här eftersom jag är lite orolig att min 10- åriga dotter har någon form av dyslexi. Hon var sen att komma igång med läsningen,hade svårt att skilja på b,d,p,h. läraren gav henne sommarläxa på sommarlovet och nu har hon kommit igång med läsningen. Det finns vissa problem fortfarande men det har blivit som sagt mycket bättre.Men hon däremot inte stava så bra och detta oroar mig.Har tagit upp en del av problematiken,men läraren tror bara att det beror på dålig syn. Hon har fått glasögon nu som hon använder i skolan( vill inte hemma) och läraren säger att det blivit mycket bättre.
Hon har även en hjälplärare för läsningen och nu har vi fått lästräning till hemmet. Jag får ständigt påminna henne om den, men hon gör den. När jag lyssnar låter allt bra, men varför måste hon isåfall träna?
Snälla är det någon som vet hur jag ska ta upp detta med skolan? Och hur går det till för att få en diagnos.
Jag vill så gärna hjälpamin dotter.
Svar på tråden: ännu en undran från orolig förälder

Du kan ta hjälp av....

Skrivet av  Lillemys
skolpsykologen i detta ärende. H*n kan träffa din flicka, göra vissa test som "avslöjar" om problem finns. OM testet visar på brister inom Dyslexin ska en remiss skickas till logoped. Väntetid 4-12 mån.. sen träffar man logoped som gör en bedömning och beroende på resultatet vid det mötet så får man besked om diagnos. Blir det diagnos Dyslexi, så har skolan skyldigheter att hjälpa till typ speciallärare, hjälpmedel typ freestyle för inlästa uppgifter, läsetal mm(för att underlätta läsningen och tempot på lektionen)kanske något dataprogram. Utvecklingssamtal ordnas och särskilt åtgärdsprogram göres tillsammans med lärare-föräldrar-elev. Regelbundna möte typ 6 veckors mellanrum. MIN SON, 10 år, fick diagnos i höstas, Dyslexi. Ganska stora problem med läsning, stavning och viss del av matten. Under 2 års tid kämpade jag utan att skolan lyssnade. han fick glasögon, såg som en falk enligt skolsköterskan, men gnuggade ögonen dagligen i samband med läsning. Han sa ofta, det står inte som det ska i min bok. Texten dansade på raden.. Han tappade ofta rad, ändelser tappade han eller la till. Tog inte paus mellan två ord, tex : en bil står på gatan. Läser: en bilstår på gatan. Vad är bilstår blir frågan då. Han blandade b, d,p,q. alla sj-ljud är svåra att läsa och träna in rätt. Han har svårt med tiden, klockan, dagar, månader. Minnet är drabbat. Svårt med instruktioner, information. Får han ett uppdrag, typ gå ner i källaren och hämta en toarulle. Väl nere kan han komma upp igen och fråga, vad skulle jag ta? En toarulle. Ner igen, han ropar, var e´dem? Vid trappan. Vilken trappa? Efter flera omgångar av info så kommer han till sist upp med 4 rullar.... Ofta blir det missförstånd, han har svårt att bestämma med kompis i telefon. Han kan dåligt redogöra för vad som sägs. Han har även problem med å,ä,ö. han glömmer ofta prickarna. Ja det var en del om min son. jag tycker du ska ta kontakt med skolpsykologen, det är för din flickas skull. Har hon problem behöver hon hjälp, finns det inget problem är hon kanske bara sen i just läsning men behöver ändå en knuff framåt. Du kan gå in på www.dyslexi-info.com många intressanta saker. Skriv gärna igen om du har lust, eller maila mig mer privat. MVH Lillemys alias Anette
[email protected]