Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har koncentrationen...

Skrivet av orolig
Hej! Jag undrar och koncentrationssvårtiheter kan han något med dyslexi eler dyskalkyli att göra? Hur utreder man detta?
Svar på tråden: Har koncentrationen...

en del har koncentrationsproblem

Skrivet av  Lillemys
typ att de blir lättstörda när de koncentrerar sig av att något händer sidan om. Kan vara splittrade i tanke och handling mm. Min son är lite okoncentrerad i olika praktiska saker. Jag kan bestämma saker med honom, strax efter har han glömt vår överenskommelse. Ska han handla någon grej så pratar vi om pris, peng mm och ibland glömmer han ta emot pengarna eller så tar han pengarna men glömmer grejen. Allmänt är han lite okoncentrerad i skolan, kan dagdrömma under genomgång, läraren ser detta och frågar min son enskilt senare vad de gick igenom. Då har min son ingen aning, blir generad. Vid samtal kring detta ska min son försöka ha ögonkontakt med läraren vid genomgång(sitter långt fram). Jag har läst att flertalet av dyslektiker har problem med koncentrationen på olika sätt. Att kontrollera och ev ställa en diagnos om koncentrationen vet jag inte. Men jag har en läkare som sagt att hos en dyslektiker finns det ibland drag av damp/ADHD och det kan man läsa av i diagnosen. Hur rätt han har idet vet jag inte. Hoppas du fått lite nytta av mitt svar. MVH Lillemys
 

Artiklar från Familjeliv