Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dyslexi/ daisy

Skrivet av Matros/Lise
Hej! Till de barn som går i skolan, kanske börjar mellan stadiet bör kunna få en daisyspelare till hjälp för läxläsning.Det är som en bandspelare men man kör speciella cd skivor, istället för talband. Vitsen med en daisy är att man kan programera spelaren till att hitta rätt kapitel eller sida så att man inte behöver lyssna igenom hela sikvan. Det finns även ett speciellt program för datan man kan lägga in så kan man även se bilder om man då har t.ex. fysik eller kemi. Min son fick låna en daisy genom bibblan som skolan har fixat nu när han började 7an. någon som har fler bra tips/ kramar Lise
Svar på tråden: Dyslexi/ daisy

Var får man tag i läromedel

Skrivet av  Dia
som är inlästa på band?
 

förhoppningsvis här.

Skrivet av  Lillemys
Inläsningstjänst AB
www.inlasningstjanst.se
gäller för grundskola gymnasie komvux de har inlästa läromedel från många olika förlag
tex liber natur kultur, bonnier gleerups mm mm.
mvh Lillemys
 

Läromedel.......

Skrivet av  Matros/Lise
Skolan ska fixa det, men det bästa är att ha det på daisyspelare för då kan man lägga bokmärke, programmera sida eller kapitel och slipper då spola igenom hela bandet.Inläsningscentralen gör detta, men dom är efter min kille går i 7an och i vissa ämnen är dom inte klara med inläsningen än. Daisy finns även att lägga in på datorn som ett program, när man behöver sätta cd i datorn. Vissa böcker är lämpliga att ha på datorn, där du då kan se text och bild + att datorn läser texten till dig. Hoppas att jag har varit till någon hjälp. Kram Lise
 

Artiklar från Familjeliv