Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Er expert hjälp emottages!

Skrivet av Kirsi
Hej!
Jag studerar just nu på Lärarhögskolan i Stockholm och skulle vilja ha er hjälp med att tyda vissa antaganden i litteraturen jag just nu läser.

Det är en psykolog som heter Britta Liljegren som hänvisar till att det inte finns någon medeicinsk vetenskap som bevisar att dyslexi är en medicinsk "skada", utan är en påverkan av sociala faktorer.

Citat sid.36(Elever i svårigheter):
Återigen baseras denna diagnos oftast på elevens läs- och skrivbeteenden i kombination med intelligenstestresultat och inte på vare sig naturvetenskapliga mätningar eller andra typer av mer kvalitativ datainsamling.

Är det så? det forskas väl en hel del om det här? Vad anser ni?

Citat sid.36(Elever i svårigheter):
Ett mycket stort antal faktorer i smaspel mellan individen och social och fysisk omgivning kan tänkas finnas med som påverkan på den individuella förmågan i skolarbetet.

Hon anser alltså att de här svårigheterna utlöses av deras närmiljö såsom samspelsvanor i hemmet och miljön i hemmet. Oro och socioekonomisk ursprungsmiljö anser hon också vara en negativ påverkan.

Jag vill gärna höra er mening eftersom jag vill bestrida att den här ensidiga litteratur används som modell för blivande lärare. Att de har uteslutit andra synvinklar och vetenskapliga forskarteorier i det här kursmomentet anser jag vara ett brott mot demokratin!
Svar på tråden: Er expert hjälp emottages!

Fråga lingvister

Skrivet av  Morfen
Jag skulle föreslå att du tog kontakt med forskare på Institutionen för lingvistik i Göteborg där jag vet att de forskar mycket om just dyslexi, man tittar på det med neurolingvistiska, sociolingvistiska och psykolingvistiska ögon.
Elisabeth Ahlsén som är proffesor i neurolingvistik når du genom denna sida: http://www.ling.gu.se/~eliza/ och hon svarar säkert på dina frågor och kan slussa dig vidare bland andra forskare.
Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv