Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dyskalki...??

Skrivet av undrar
Heter det så?? någon som vet hur det yttrar sig??
Hörde talas om "sifferdyslexi" för några år sedan och började undra om jag månne har det...Inte så att jag inte kan läsa siffror, men står de tillsammans med bokstäver hoppar jag över dem av bara farten och får liksom gå tillbaka i texten för att inte missa dem. Dessutom gick det ytterst dåligt med matten på högstadiet UTOM när vi gjorde x och y alltså räknade med siffror!
Någon som vet om det kan vara sifferblindhet jag har och var/hur man kan ta reda på sånt??
Svar på tråden: Dyskalki...??

dyskalkyli heter det och du

Skrivet av  Lillemys
kan förslagsvis läsa en bra bok som heter
Vad är dyskalkyli? av Björn Adler
Jag lånade själv den och tyckte den var så bra så jag köpte ett ex själv!
Angående ditt problem vet jag för lite för att uttala mig. Sök hjälp via litteratur, fråga på bibblan, hos oss är de mycket hjälpsamma. Sök annars hjälp via logoped för att få råd och tips.
Vad jag läst är att man kan ha problem med siffror på olika sätt. Bla vända på siffror tex 371 blir 173, man förväxlar + och -, problem med tabeller, huvudräkning mm. MEN även tid, datum, månader kan vara problem och ligger då till viss del under dyskalkylins område. Jag hoppas du blir klokare om du läser mer i ämnet. Min son har dyslexi men jag har själv upptäckt vissa saker som han har svårt med och de hamnar mer under dyskalkylin. Det går ihop lite enligt vissa forskare.
Lycka till! Hör gärna av dig hur det går! MVH Lillemys
 

Ok tack för...

Skrivet av  Nina
tipset!
Jag har två bröder som har dyslexi, så då är det kanske inte helt otänkbart, tänkte jag att det kan vara något sådant som är mitt problem...
Man känner sig rätt dum när man som jag absolut inte kan räkna ut något gm. huvudräkning utan ständigt får ta till fingrarna eller skriva upp på lappar och räkna ut även enkla tal den vägen.
Jag hör av mig ang. hur det går! =°)
 

ok, lycka till! *IMT*

Skrivet av  Lillemys
ok, lycka till! *IMT*
Lillemys
 

Artiklar från Familjeliv