Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan det vara så

Skrivet av Ia
att min son har dyslexi?
Han har svårt att läsa, går nu i andra klass men det släpper liksom inte...
Vi tränar (mycket motvilligt) varje dag. Plus ordinarie läxor. När han har tagit sig igenom en text så kan han den utantill. Det retade lärarna så han var tvungen att ljuda varteviga ord hela förra terminen vilket har gjort det ännu svårare att komma vidare.
Nu har han otroligt svårt att släppa ljudandet :o(
Han kan inte se skillnad på bla b och d.
Men är suveränt duktig på att stava, fast inte med b och d.
Kass på klockan, dagar, veckor och månader = noll koll
Det kan heta "på dagen före igår" eller i förr-förr igår, nästa dag igen osv. (hmm, blev lite rörigt)

Ganska bra i matte, men får kämpa lite.

Jag har frågat om han tycker att bokstäverna flyttar sig eller är suddiga men det tycker han inte, tycker själv att han håller boken väl nära ansiktet iof...

Vad tror ni? Ska på utvecklingssamtal nästa vecka och vill vara lite förberedd.

Jättetacksam för svar!
Svar på tråden: Kan det vara så

Ja du, ,,,,,,,

Skrivet av  Lillemys
Det som du berättar om kan vara tecken på problem kring dyslexi.Jag vet, för att min son har de problemen och har fått diagnos dyslexi. NU vill jag inte på något sätt skrämma dig, för det är väldigt olika från barn till barn. MEN som ett tips till ert samtal:
Fråga läraren om h*n har märkt något. Be att skolsköterskan gör ett syntest. (brukar behövas mätning typ ögonkliniken) men testa och se.
Just problem med b, d är typsika kännetecken, håller boken nära ögonen ett annat. Ljudar och tar tid på sig,svårt med klockan, blandar dagar, och månader, igår, förr-förr igår osv osv är också saker som kan vara tecken på dyslexi. NU är JAG absolut ingen expert, men en väldigt påläst mamma som har under 2 års tid försökt få skolan att vakna över mina funderingar och sonens problem. I höstas fick vi diagnosen.
Har din sons problem kommit nu under våren i 2:an eller har du märkt detta tidigare? Har någon personal diskuterat detta med er innan? Jag hoppas att det löser sig för er. MEN vid minsta fundering så be om hjälp. Skolpsykologen kan göra tester, väntetid till logoped som ska fastställa diagnos är lång. Vänta inte, bättre att hjälpa nu i ung ålder än att få stora problem i högre årskurser. Lycka till!
mvh Lillemys
 

Tack snälla du för

Skrivet av  Ia
ditt svar!!!
Det enda dom påpekat är att han har svårt att läsa.
Dom har även kommit med "hot" om att han ska tvingas gå om 2:an, trots att han är lika långt som alla andra i klassen i dom andra ämnena.
Jag och min son vill inte att han ska behöva gå om bara för att han inte läser så jättebra, allt annat hänger han ju med på än så länge.
Problemen med läsning har märkts mer nu i tvåan på våren.
Vad jag inte riktigt fattar är att andra barn som har svårigheter får (tex)trots att de går i trean göra matte med tvåorna mm
Dom blir alltså inte kvarhållna ett år till...

Skulle det nu vara så att vi känner själva att omgång behövs så är det inte hela världen, men det känns inte så ännu.
Däremot så tror jag att en sån utredning som du beskriver med skolpsykolog, logoped och skolsköterska kan vara jättebra!
Han behöver speciell träning det förstår jag. Som det är nu så testar jag alla möjliga olika sätt för att få det roligare och lättare att komma vidare.
Jag har en släkting som är väldigt bra pedagog, som också har kommit med tips om träningen hemma.

Vi har varit hos ögonspecialist för test men det var två år sedan och efter en operation, så läkaren gjorde kanske inte just sånt test som krävs för detta.
Det är nog dax för ett besök där också.

Har din son blivit bättre i läsning nu? Eller har han det jättesvårt?

Jag är väldigt tacksam för ditt svar!
Kram, och hoppas att det kommer att bli bättre för din son.
Hälsningar
 

Hej Ia!

Skrivet av  Lillemys
Tack själv! Kul att kunna vara till hjälp!
Min son har blivit bättre på att läsa, mer flyt, men ändå ganska stakigt, osäker vid längre ord. Tar dåligt paus vid punkt, läser med en ganska monoton ton.
Om ett ord börjar på d eller b så ljudar han abcd i huvudet och med hjälp av det kommer han på vilken bokstav ordet börjar med. men finns ordet längre in i mneingen som börjar på b eller d, sker det mer automatiskt, han hör snabbare om han läser fel.

Ingen lärare kan hota med att gå om en klass!!!
Det ska vara möte med föräldrar, rektor, psykolog och lärare för att bestämma något sådant. Sen har ni som föräldrar rätten på er sida, vill inte ni så kan inte skolan tvinga, bara rekomendera. Så här nära en termins slut kan man inte komma med sådant besked. Det måste vara mer framförhållning. Jag jobbar som förskollärare på en skola och vi har nyligen diskuterat detta med att gå om och vad som gäller.
Ditt barn kan behöva stöd av en speciallärare, förhör dig vad som kan gälla för er del. Att få hjälp med läsning är viktigt, kanske att göra ett åtgärdsprogram, typ 10 -15 minuter läsning för förälder varje dag.(så har vi gjort för vår son)
I vår kommun anordnar biblioteket "sommarboken". barnen är med i ett erbjudande för att hålla läsningen vid liv även under lovet, där barnen ska läsa 8 böcker under sommarlovet. Med olika författare, inga serier. Man lånar efter intresse och ålder.Sen redovisar man muntligt eller skriftligt inför biblotikarien. Efter periodens slut får alla barn en bok som present. Det finns lättlästa böcker med grön prick på ryggen. Min son med dyslexi har dispens för extra lätta böcker.Jag mutar min son med en present, bara för att få honom att hålla läsningen vid liv under sommaren. Första sommaren fick han en sparkcykel en sk kickboard. Vilken lycka att se honom kämpa på och sen njuta av min överraskning! Förra sommaren blev han erbjuden nya roller men bröt efter 5 böcker och fick då ingenting. Vi försöker läsa lite varje dag, men det är motigt. Lock och pock är det som gäller liksom..... Försök få hjälp av speciallärare så ska du se att det kommer att bli lättare för ditt barn. Det gäller att stå på sig som förälder, tyvärr. Jag har lärt mig att ju mer jag ringer, lägger mig i, ifrågasätter, önskar, vädjar mm mm så ju mer lyssnar dem och snabbare får vi hjälp. Synd men sant. Visst, vissa är nog trött på mig men jag ger mig inte, det är för min sons skull som jag kämpar, jag för hans talan.
Jag hoppas att det ordnar sig till det bästa för ditt barn också! Lycka till! Hör gärna av dig igen om du vill! mvh Lillemys
 

Dina svar har

Skrivet av  Ia
gjort mig lugnare och säkrare.
Vi var på mötet igår och det gick jättebra.
Rektorn och specialläraren var med och klassläraren kunde då inte bete sig som hon brukar ;o)
Tack vare dina svar så kunde jag be dom att kolla upp honom bättre. Specialläraren kommer att testa honom direkt till hösten och utöver det så ska han gå till henne 20 minuter per dag och få stöd. Vi ska träffas var sjätte- till åttonde vecka och följa upp och då vill jag att s-läraren ger oss hemuppgifter också, och det lovade hon. Hon ska även ge oss "läxa" över sommaren ;o)
Hon o rektorn satte i halsen när läraren sa att_jag_ stressade min son, för då talade jag om för dom att det var hotet att gå om som gjorde honom stressad...det visste dom inte att läraren hotat med *s*
Klassläraren har försökt att halvera sonens hemläxor tidigare men då sa jag ifrån ordentligt.
Hon försökte även på mötet att dra ner på läxorna men fick mothugg från oss övriga, för han klarar läxorna.

Specialläraren var en härlig människa med massor av idéer och energi. Det känns oerhört positivt att hon ska ha ansvaret för min sons lärande.
Hans klasslärare har nämligen försökt att bromsa honom rätt hårt. Hon fick dessutom en skarp tillsägelse för att hon låtit mitt barn göra nationellt prov, det hade hon inte rätt till tydligen. Han hade alla rätt men hade inte haft tidsbegränsningen som hör till...

Det låter ju bra att din son har det lite lättare nu.
Jag förstår ju att det inte är lätt att vara annorlunda, och det märks så tydligt när det är högläsning. Nu är ju min son van vid att ha lite speciella omständigheter runt sig redan för han har kraftig astma o födoämnesallergi. Han har liksom inte kunnat vara "osynlig" eller hur jag nu ska uttrycka mig...

Du och jag tänker tydligen väldigt lika när det gäller belöningar ;o)
Klasskamrater till min son blir hårt bestraffade när dom inte gör som föräldrarna vill, tv, musik, spel, ute-lek dras in veckovis för dessa stackars barn när dom inte lyder...
Själv så uppmuntrar jag bra beteende med belöningar istället och dåligt uppförande med en liten stunds enskilt funderande över uppförandet och sedan diskussion ;o)

Ååå, vad allting känns bra idag ;o)
Att sonen har svårt att läsa är ju inte hela världen nu när han kan få en så bra pedagogisk hjälp.

Ni får ha en härlig sommar och Tack än en gång för ditt stöd!!!
Jag tittar in här igen till hösten ;o)
 

Till Ia! Så bra!!!

Skrivet av  Lillemys
Så bra att det kändes bra efter mötet!!!
Det betyder oerhört mycket hur ett möte fungerar!
Skönt att specialläraren kan ge tips, stöd och "undervisning". Hoppas verkligen att det ordnar sig till det bättre och att ni får den hjälp ni är berättigad till att få. Stå på dig om du märker någon skillnad framöver. Lycka till och glad sommar på er också! Vi "syns" säkert på denna sidan fler gånger. Vill du får du gärna maila mig mer privat om du känner för det. e-mail: [email protected]
Hej då! mvh Lillemys
 

Artiklar från Familjeliv