Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dahjm......

Skrivet av Lise
var där i går och fick utprovat program till sonen. Vi diskuterade även prov i skolan, han går i 7:an. Man ska tydligen inte behöva ha skriftliga prov i skolan om man har dyslexi. Hur har ni det i skolan för era barn. Läraren hävdar hela tiden till betygskriterierna, att man måste kunna stava för att kunna uppnå mer än g tydligen. Sonen får lägga ner mycket tid på att lära sig stav orden så han missar att lära sig betydelserna. Så både i eng och ty har han knappt g. Enligt logopeden på dahjm så skulle man kunna kolla på skolverkets hemsida. Där ska stå ang dyslexi och betygskriterier. Man kräver ju inte av en som sitter i rullstol att den ska kunna prestera ett 100m lopp, men personen i fråga ska ju ändå kunna upp nå mvg.
Vill gärna höra hur ni har det i skolan för era barn.
Kram Lise
Svar på tråden: Dahjm......

Berätta om Dahjm

Skrivet av  Dia
Vad är det?
 

här kommer ett svar....

Skrivet av  Lillemys
DAHJM står för Databaserat HJälpMedel
Det finns mottagningar bl a i Lund, Skåne.
Man får stå i kö för tex miniutprövning för dataprogram tillsammans med en logoped. Kostar 200:-/ tim. Man är bokad 2 timmar. Barnet + lärare + logoped sitter i ett mindre rum och jobbar och utanför sitter föräldrar och ev övrig skolpersonal och "ser och hör" allt som händer med barnet via en tv-skärm.
Har nyligen varit där med min son, 10 år. Fick tips och ideér om olika dataprogram som kan vara bra för honom i skolan och även i hemmet. Skolan fick lite inblick i det hela och ska beställa hem något av dessa program. Vi fick stå 4 månader i kö. Anledningen till ansökan om köplats var en hänvisning från SKED, dyslexiavdelningen i samband med ansökan om vårdbidrag. Man kan ju ansöka om merkostnader där och då kan man ta upp sådant som dataprogram/utrustning mm. Ofta är det föräldrarna som betalar besöket men denna gången var det skolan som betalade. ALLA skolor har tyvärr för skral budget när det gäller utbildning/material/mm för barn med särskilda behov.
Hoppas att du är nöjd med mitt svar. mvh Lillemys
 

Hej!

Skrivet av  Malin
Vi fick stå i kö nästan ett år till DAHJM i Lund. Logopeden vi var hos tyckte att vi skulle söka en gång till för att få hjälpmedel i form av dator och talsyntes bland annat. Detta på grund av min dotters verbala dyspraxi (=stora svårigheter med språkljuden). Sedan har vi snurrat mellan skollogoped, landstingslogoped och DAHJM utan att någon kunnat reda ut vad som gäller i två månader. På måndag ska jag dock tala med enhetschefen på den sistnämnda mottagningen och hoppas på ett besked om vad som gäller för barn med grav språkstörning. Det jag vet är dock att de inte skriver ut talsyntes till hemmet ifall skolan inte har en.
 

Malin......

Skrivet av  Lise
Talsyntes kan man också få ordinerad om skolan köper in det. Men annars kan du väl få detta via vårdbidrag som merkostnad?? Du bör ju även få vårdbidrag om hon har så stora svårigheter, för träning och den tid du får lägga mer på henne än om hon inte hade haft detta "problem", det har jag för min son. 1/4 får vi för att sonen har svår dyslexi. Har du någon barnförsäkring?? Jag vet att folksam betalar ut en viss summa till de som har dyslexi.
Kram Lise
 

Lise!

Skrivet av  Malin
Vi har vårdbidrag och just nu har vi diskussioner med f-kassan angående nivån på detta. Min dotter har verbal dyspraxi, läs- och skrivsvårigheter samt en ADHD-problematik. Min dotter har så stora svårigheter med språkljuden att ingen som inte känner henne mycket väl förstår henne.
 

Tack Lillemys.......

Skrivet av  Lise
för att du svarade Dia. Det var positivt att vara där.
Det är bara att hoppas att skolan satsar lite också.
Kram Lise