Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har era barn en språkstörning

Skrivet av Ewa
från början? Min tjej på fyra år har grav språkstörning med bra språkförståelse och koncentrations problem,impulsiv.....ska ev. utredas vidare för detta. kram
Svar på tråden: Har era barn en språkstörning

Ja

Skrivet av  Malin
Mitt barns första diagnos var gravt försenad talutveckling. Nu är diagnoserna verbal dyspraxi, läs-och skrivsvårigheter samt adhd. Mitt barn är 12 år.
 

Jag tror att min flicka

Skrivet av  Ewa
troligen får diagnosen ADHD om det blir en utredning till hösten.
Är det vanligt att talet och språkutvecklingen inte kommer att bli bra än barnet blir äldre???
Hör man att barnet har en språkstörning eller kommer de i kapp de jämnåriga i talet???
Märker man direkt att barnet har läs och skriv svårigheter när de börjar i första klass eller kommer det senare??? kram
 

I vårt fall

Skrivet av  Malin
så är det så att mitt barn fortfarande har stora svårigheter med ljudbildningen. Hur det går för ditt barn kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte alls vet något om hennes svårigheter. När min flicka var liten fick vi höra att det skulle bli bättre när hon blev fyra år, när hon blev fem, till skolstarten, under mellanstadiet och nu säger man att hennes svårigheter lär kvarstå i viss grad hel livet. Det var precis som att man ville skydda oss men vi ville höra sanningen och inte gissningar.
Vad det gäller läsningen så visste vi ju redan före skolstart att hon hade svårt att rimma, "leka med" språket, sjunga med mera så vi var rätt så inställda på att hon skulle få problem med läsningen. Skolan var tyvärr inte intresserad av vår oro utan tyckte att vi skulle ta det lugnt och ville inte sätta in extraresurser. Hon fick gå i en klass med 26 elever utan assistent eller annat stöd. Vi har dock kämpat oss till ett bra och hyfsat fungerande stöd. Läsningen kom dock igång först under vårterminen i fjärde klass. Nu läser hon gärna men har inte fullt automatiserad läsning. Även skrivningen går framåt men eftersom hon har lite motoriska svårigheter är det jobbigt att skriva för henne. Hon spänner sig och handstilen blir därefter.
Det "jobbigaste" med min dotter är att hennes adhd-problematik inte precis underlättar när man ska motivera henne till träning (ljud) och att göra läxor. Hon är svår att motivera att göra sådant som är jobbigt eller som hon tycker är trist.
Jag har ett barn till som varit talförsenat men som fick ordning på alla ljud det år hon gick i förskoleklass. Hon har inga andra problem och det går väldigt bra för henne i skolan. Hennes problem var dock mer "ytliga" och hon var tidig med att sjunga, rimma med mera utan problem.
Jag kan rekommendera en bok som heter "Barn som är annorlunda". Där finns ett kapitel om språkstörningar. Du kan säkert låna den på biblioteket.
 

Tre barn med språkstörning... två i skolan nu

Skrivet av  Carin
Vi fick diagnosen grav språkstörning på samtliga tre barn. Min minste är nu 4 år, och jag kan bara förstå enstaka ord. Det känns sorgligt, och jag blir så frustrerad!
Samtidigt ser jag ju hur bra det går för de två äldre.
När de började i ettan, så lärde de sig läsa direkt!
Att SE vilka ljud/bokstäver som skulle vara med i orden blev nog en befrielse för dem.

Däremot har de svårt för att stava. Den store pojken, som gått ut 3:an nu, har haft väldigt lätt för "veckans svåra ord". Han klarar 7/10, -10/10.
Toppenkul, förstås! Hans självförtroende mår så bra av det. *ler*
Men de vanliga orden, som man använder hela tiden... de är svårare. Kanske ger det sig med tiden, när han mer aktivt kan lyssna efter vilka bokstäver som skall ingå... kanske får han jobba mkt med ordbehandlare i stället. Det känns inte som det stora problemet.

Inte heller att han inte kan namnet på vardagliga saker, som osthyvel (skäre).

Han har äntligen kommit in i en positiv, ordhungrig fas, och det tror jag hänger samman med Eye Q som vi startade med vid årskiftet.

Nej, det som tar min energi just nu är mellanflickan.
Vi har startat en utredning med tanke på ev AD/HD, som jag tror.
Jag läser boken "Flickor med AD/HD" om och om igen.
Alltfler frågetecken faller på sin plats.
Hon läser mkt bra, vilket också sammanfaller med Eye Q, eftersom hon tog ett skutt vid påsken...
Att stava är dock mkt svårare. Finmotoriken behöver tränas/stödjas. I sommar tänkte jag att hon och jag skulle jobba lite mer med tangentbordet. Tanken är att hon skall kunna spara lite energi till själva stavningen, och inte lägga allt på "att hålla pennan".

Hon vänder friskt på siffror och bokstäver, samt har svårt för att automatisera pluss och minus upp till 10.
 

Carin...

Skrivet av  agneta
är det ni som ska till Ånneboda på DHB:s sommarläger?
 

Japp... vi ses! imt

Skrivet av  Carin
*
 

Artiklar från Familjeliv