Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

att gå och handla-problem?

Skrivet av Lillemys
Min son, 10 år har stora problem at gå ärenden till mig på typ ICA. Vi pratar hemma, jag visar( om saken finns hemma men snart är slut), vi skriver en lapp, vi checkar av kring pengarna och läget tycks vara under kontroll. Efter ett tag kommer han hem, utan varan.
-Vad sa du det skulle stå? eller, Var fanns den sa du?
eller - går det bra med en ask med blå text istället för röd?? Rörigt??? ok... om han ska köpa tex pannkakssylt ger jag instruktioner, men ändå funkar det inte. Jag kan oftast bara be honom om 1-3 saker och allt måste han känna till. En "ny" sak för honom går inte, det slutar med att jag får följa med.
Visst har min son dyslexi, men även dåligt minne och svårt med instruktioner. Någon som har samma erfarenhet? Hur ska jag göra? Jag tycker att jag måste träna honom på att våga, att prova, att lära sig saker i samhället. Jag kan ju inte alltid finnas där och fixa till honom eller hur? Någon som har en kommentar så tar jag tacksamt emot den. Jag känner mig så hjälplös i bland och smått deppig över min sons svårigheter.... mvh Lillemys
Svar på tråden: att gå och handla-problem?

ett litet förslag från en som inget kan

Skrivet av  pia
Jag har inga egna barn, som jag har provat på, så några bra beprövade tips kan jag inte komma med, men du hade ju inte fått några andra svar...
Tycker att du verkar göra så mycket du bara kan. En idé kanske i så fall skulle vara att försöka få honom mer självständig och framförallt få ett bättre självförtroende, alltså be honom köpa t ex ett äpple - bry dig då inte om att äpplet ska vara röd/grönt och inte bara grönt. Försök få honom att fatta egna beslut och beröm honom för att han har lyckats handla en vara, även om det inte var precis den som du hade tänkt dig. Betona att det inte är så viktigt - bara han bestämmer sig för något. Vågar han lite mer och får beröm för det han gör så kanske han blir lite mer självsäker - och det gör ju i så fall att han kanske kommer att våga göra "fel".

Det kan ju vara så att det blir lite för mycket instruktioner på en gång... och när han står där blir han osäker för han vet att du har sagt att det ska vara på ett visst sätt, men han kommer inte ihåg VAD. Så det enda råd jag kan ge är att du kan försöka låta bli att ge specifika instruktioner. Ett annat alternativ är att försöka stärka hans självförtroende genom att en period BARA be honom handla sådant som du vet att han klarar av, så att du kan berömma honom mycket.
Läste ditt inlägg längre ner om sommarskola och jag tycker att det är Utmärkt! Särskilt som du verkar ha lagt fram det på ett sådant sätt att din son var positiv till förslaget. Var bara lyhörd för din sons önskemål, ifall han skulle vilja vara ledig en dag eller nåt, så tycker jag att han kan få det som belöning och se framförallt till att ni båda får en rolig stund. Se också till att DU inte tycker att det blir jobbigt, i så fall behöver du kanske en paus en dag.
Lycka till - du verkar vara en fantastisk mamma (eller kanske en fantastisk pappa)!
 

pia- tack för ditt svar!!!

Skrivet av  Lillemys
Många kloka ord på vägen-tack!!!!
Du har jätterätt i att det blir många instruktioner på en gång, just med märke, förpackning och dyl.... jag ska testa som du sa, ett äpple, flingor mm som han vet, gillar, vill ha. Jag berömmer ofta och mycket, men visst, han är osäker, vill inte göra fel.
Angående sommarskolan, så tar vi det mycket lugnt....
Jag läser högt ur Harry Potter, vi spelar spel, vi leker ett skepp kommer lastat vid bilfärd mmm, den typen har det blivit. Lite annat har jag tänkt också men vi tar det lugnt, vi vill njuta av vårt sommarlov också!!! Tack än en gång för ditt svar! mvh Lillemys, jag är en mamma ....som tackar för dina värmande ord!
Du tycks själv vara en klok och sund person! jag önskar dig en skön sommar!
 

känner igen mig...

Skrivet av  millica
Min 13-årige son är också dylektiker med svagt kort-tidsminne. När han var 11-årsåldern så var det du beskriver mycket svårt. Idag går det lite bättre. Jag har tränat honom att bara få en uppgift att försöka komma ihåg. Med tiden har jag ökat till 2 saker. Det är en svår uppgift. Med tiden kommer nog ditt barn också klara det här bättre. Min son skulle för ett par veckor sedan ta sig till sommarskola på egen hand. En promenad på ca 15 minuter. Vi hade dagen innan rekogniserat vägen. Den var inte helt okänd för honom. Dagen efter när han skulle pröva att gå själv så hade han glömt hur han kulle gå. Självklart var han rädd att komma bort. Nästa dag fick han med sig en karta. Då gick det bättre. Ta det i barnets takt, helt plötsligt ser man hur det börjar lossna.....
 

Artiklar från Familjeliv