Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

svårt med synintryck?

Skrivet av yrbollen
Har för en tid sedan varit inne pådenna sida och ställt frågan om min 10-åriga dotter kan ha dyselexi. Nu har vi haft träff med skolan innan sommarlovet och specialpedagogen som skulle utföra massa tester har kommit fram att hon INTE har detta,men ska ändå lämna över alla papper till skolpsykologen för slutgiltig bedömning.Ev logoped talades det om med.Nu undrar jag om detta kan vara ngn form av dyselxi i alla fall. Det finns så mycket som hon glömmer, svårt att koncetrera sig på ibland ,kan inte klockan triktigt osv.
Vi fick även en inbjudan av läraren att gå en kurs för föräldrar som har dyslektiker till barn.Ev ska jag gådenna.Men jag villändåveta vad som innebär att hon har svårt att minnas det hon tar in(så sdae specialpedagogen) vadärdet som inte stämmer då?
Snälla kan ngn ge mig svar.
Svar på tråden: svårt med synintryck?

svårt att säga....

Skrivet av  Lillemys
inte lätt att säga. Barn lär sig saker olika fort, på olika sätt. Men jag känner igen din beskrivning på hur min son har det. Dåligt minne, glömmer saker, kan inte klockan så bra, mm mm. Han har diagnos dyslexi, men visst det kan ju vara så många olika faktorer som spelar in. Koncentration, syn, hörsel, dagdrömmeri mm mm. Jag hoppas ni får den hjälp ni behöver via skolpsykologen och att det ordnar upp sig på bästa sätt. mvh Lillemys
 

ang minne

Skrivet av  Maaria
om inte jag fått allt om bakfoten så har många med dyslexi, problem just med kortidsminnet eller om man ska kalla det arbetsminnet,för min pojk är det så att han kan läsa ett ord,men när samma ord dyker upp igen senare så är det precis som om han aldrig har sett det förut,likadant med bokstäver,så han kan fortfarande inte vid 10 års ålder hela alfabetet,jag brukar likna detta med hur en dator arbetar,när du gör uppgifter på datorn och innan du stänger av så sparar du dina uppgifter på hårddisken,men sparar du inte så försvinner allt som inte var sparat,och då kan du ju inte plocka fram det ur minnet,inget går automatiskt,sedan har min pojk även problem att uppfatta vad som sägs om man pratar för fort eller om det är stökigt runt om kring,vilket gör att han inte klarar av att prata i telefon,för han tappar tråden,men han har ett fruktansvärt bra bildminne,och under rätt förutsättningar kan han lära sig långa lässtycken utantill,han läser alltså inte utan han upprepar det som någon har läst högt för honom,och då tror många att han kan läsa, hoppas du förstår vad jag menar,det blev lite långt och svammligt kanske,men dyslexi är mer komplicerat än vad jag någonsin hade föreställt mig,och tyvärr så är inte vanliga lärare ute i skolan så kunniga när det gäller detta, och det som är viktigt att veta,speciellt för barnet är att det har inget med intelligens att göra,och att det går att lära sig med rätt hjälp,men det tar längre tid,och det finns många personer med dyslexi som kommit långt här i livet,min pojk har även Damp/ADHD och dom som har det kan också ha läs och skrivsvårigheter,fast hos min pojk handlar det ren dyslexi,jag tycker du skall gå den kursen och sedan läsa all info du kan hitta om dyslexi,lycka till mvh Maaria
 

Artiklar från Familjeliv