Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min son har lärt sig läsa men svårt att skriva

Skrivet av millica
Hewj!
Jag har en son på 13 år med dyslexi som i våras plötsligt började läsa väldigt bra. Men däremot så har han jättesvårt att skriva. Han kan inte forma bokstäverna på pappret. Han är osäker på dess form. Han har inte lärt sig hur alla små bokstäver ser ut. De stora går bättre. Framför allt så för han pennan mycket mödosamt på pappret. Hans skrivförmåga i dag ligger forfarande på en 6-årings nivå. Finns det någon här som har samma stött på samma problem. Jag skulle vilja ha tips på hur man kanske kan träna detta. Eler om man kan få hjälp med det någonstans.
Svar på tråden: Min son har lärt sig läsa men svårt att skriva

Skriver han på dator?

Skrivet av  Dia
Hur går det att skriva på datorn?
Vår son har/hade jätte svårt att skriva för hand. Tanken var långt före det han lyckades få ner på papper och han blev väldigt störd av detta. Grabben fick en bärbar dator att ha med i skolan. Nu efter nästan två år tar han nästan aldrig med den längre för att han tycker det går snabbare att skriva för hand om det inte är stora arbeten.

Nu vet inte vi säkert men vi tror... att han utvecklade sin skrivförmåga och motivation till att skriva när han slapp att lägga energi på själv formandet av bokstäverna. Om något behöver rättas är det också lättare i ett ordbehandlingsprogram än med penna och radergummi. Dataskriften kan han dessutom läsa själv i efterhand tidigare gick det inte att läsa vad han skrivit (alltså ogjort arbete).
Läraren trodde att datorn skulle göra att han inte utvecklade sin handskrift nu blev till vår glädje inte så utan tvärt om.
Något jag lärt mig under åren som förälder till dyslektiska barn är hur viktig motivationen är för att stimulera till att träna sig att skriva och läsa. Här är det bara fantasin som sätter gränser så ta alla tillfällen i akt. Kanske kunde vi på denna sida tipsa varandra om hur man lurar:-)) dvs motiverar barnen att läsa och skriva.


 

Lite funderingar!

Skrivet av  logoped
Det är ofta ofta så att när barn (och vuxna) med dyslexi lärt sig läsa bättre, så kvarstår problemen att stava. Att använda dator med stavningskontroll och talsyntes är jättebra. Om man inte har chans att få talsyntes så går det ju bra med bara stavningskontrollen. Dator är för övrigt bra också för att det går fortare så man hinner inte glömma bort lika lätt vad/hur man skulle skriva.

Att klippa ut bokstäver i sandpapper och sedan följa konturerna med fingret, eller sy i olika material kan tyckas vara fånigt och kanske svårt att få en 13åring att göra! Men faktum är att det kan vara en bra hjälp för att bana in känslan för hur de olika bokstäverna ser ut/känns.
 

Artiklar från Familjeliv