Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bokstäverna hoppar...

Skrivet av Mamma Mu
Hej allihop!
Jag är SÅ glad för att jag hittade detta forum!
Jag har en åttaårig dotter som HATAR att läsa, det gick bra när hon var mindre men så fort skolan började blev det "tråkigt".
Hon gnuggade sig i ögonen när vi såg på TV och efter en koll visade det sig att hon hade astegmatism och översynthet så hon har glasögon nu (läsglasögon).
Saken är den att läsningen fortfarande går oerhört trögt, hon läser varje ord lååångsamt tyst och sedan blandar hon ihop lilla b och d, hittar på egna ord och byter rad mitt i allt.
När hon skriver blir Stockholm "stokorm" och så vidare, och jag SER på orden att hon hör dem rätt men skriver dem fel.
Jag uppmuntrar henne till fritt skrivande, hon skriver sagor, dagbok och brev så det sprutar om det - hon älskar detta och jag skulle aldrig drömma om att vara där och peta i varje ord och visa på alla fel.
Men om hon frågar "mamma står det äpple här?" och hon har skrivit äpre, så bokstaverar jag äpple.
Hon får låna hur många böcker hon vill på biblioteket och ett tag hade hon Barbietidningen som prenumeration, som en "dold" liten push att hon kanske börjar vilja läsa lite.
Jag undrar om någon har liknande erfarenheter, jag vill också tillägga att min man har läs - och skrivsvårigheter samt att hennes lillebror är en redig läslus ( hon blir rasande om han läser fortare än henne och det är jättesvårt för man vill ju inte säga att han måste läsa mindre bara för att hon inte gillar det.)
Kan det vara ögonen som "kom igång" lite senare så hon missade lite av starten, eller är det något som liknar läs - och skrivsvårigheter?
Jag är inte alls elitistiskt lagd och krävande, jag bara undrar om någon här har små råd att ge?
Svar på tråden: Bokstäverna hoppar...

Inga råd,men...

Skrivet av  anonym
kan berätta att min dotter(8 år) gör ungefär lika som din när hon skriver och blandar ihop bokstäver när hon läser. Hon har haft glasögon sen hon var 2½.
Jag har pratat med hennes fröken i skolan men hon tror inte att det är frågan om läs och skrivsvårigheter utan att det kommer att fixa sig. Det är möjligt att hennes synfel ställer till det trots att hon har glasögon. Hoppas det ordnar sig för er.
 

Artiklar från Familjeliv