Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

någon med både dyslexi och dyskalkyli???

Skrivet av Lillemys
Min son har diagnos dyslexi, men han har även stora problem inom området matte, pengar, tid, planering osv. Kan han även ha dyskalkyli tro?????
Hur noga är logopeden vid en utredning till diagnos?
Har det någon betydelse när det gäller åtgärder, vårdbidrag osv om han har 1,2 eller flera diagnoser?
Någon som vet? Tips önskas. Lillemys
Svar på tråden: någon med både dyslexi och dyskalkyli???

Jag kan inte svara ja

Skrivet av  Malin
eller nej på din fråga men din sons dyslexi kan ju visa sig även när han räknar eftersom läsning är en viktig del för att förstå vad man ska räkna. Sedan kan ju problem att planera, svårigheter att förstå klockan och brister i korttidsminnet (arbetsminnet) bero på annat än dyslexi oxh dyskalkyli. Det kan ju vara så att han har en problematik åt adhd-hållet eftersom de problem du beskriver är vanliga hos barn med den diagnosen. Har ni träffat någon psykolog? Det skulle kanske vara bra att komplettera dyslexiutredningen med en psykologutredning för att kunna ringa vilka problemen är?
Vad det sedan gäller vårdbidrag vet jag inte vilken betydelse en breddad diagnos skulle få. I skolan skulle såklart en breddad diagnos kunna hjälpa när ni diskuterar åtgärder och vilka resurser han behöver. Å andra sidan ska de kunna ge den hjälp som behövs utan diagnos. Det står ingenstans i skollagen att det krävs diagnos för att stöd utan det ska ges efter behov. Å andra sidan hjälper en utredning till att klart beskriva problemen och då blir det lättare att sätta in åtgärder eftersom problemen blir inringade.
 

tack för ditt svar! Jag ska förhöra mig*IMT*

Skrivet av  Lillemys
Tack för ditt svar! Jag ska förhöra mig*IMT*
Lillemys
 

Hej Lillemys

Skrivet av  Maaria
Min son har både dyslexi och dyskalkyli,och han har inte blivit utredd av logoped utan barnpsykolog,men eftersom han svårigheter är så stora,så är det svårt att ta miste,men han har även Damp,och vi har sedan Juli fått vårdbidrag,och jag tog upp just det här med Dyslexin,men hon på FK sa att det är skolans skyldighet att tillhandahålla hjälpmedel och annat och det vet man ju hur det är med det,men det som kan påverka är ju allt merjobb,med läxhjälp osv,fast FK bedömmer ju olika beroendes på var man bor,mvh Maaria
 

Hej Maaria!

Skrivet av  Lillemys
Tack för ditt svar!
Har din son fått diagnos på papper elller mer en muntlig av psykolog?????
ALLA barn som har behov av särskilt stöd ska få det enligt skollagen, men om en diagnos finns så kan man trycka på detta och snabbare få hjälp/hjälpmedel/stöd i skolan!!!! Har din son inte fått någon hjälp i skolan? Åtgärdsprogram, handlingsplan????
FK bedömmer tydligen olika i vårt avlånga land och det är helt FEL enligt min personliga åsikt! Det ska inte vara avgörande!!!! ALLA ska behandlas lika utifrån läkarintyg och diagnoser, ersättningen ska vara lika och även kring merkostnader mm tycker jag.
Vi har fått 1/4 vårdbidrag men inga merkostnader beviljades. Vi fick retroaktivt från jan-sept och vi ska köpa en egen dator till sonen. I skolan har han freestyle med inlästa uppgifter, matteboken på kasett och engelskan på cd. 4 tillfälle i veckan går han till specialläraren och får hjälp och stöd. Vi har gjort upp åtgärdsprogram och vi har samtal regelbundet, ca 3 ggr per termin om sonens skolgång/läxor mm. Min son gör läxor 1 timme per dag, hinner han inte allt så får det göras i skolan eller hoppas över. Han har 4-5 läxor i veckan och han går i 4:an...... suck..... det blir en hel del och jag har gått ner i tjänst för att finnas tillhands hemma med allt praktiskt och läxor. Jag misstänker problem kring diagnos dyskalkyli men jag ska förhöra mig. Det är problem med klockan, dagar, information, telefonsamtal, instruktioner mm.
Jag hoppas att det ordnar sig för din son och att han får den hjälp han är berättigad till att få.
Du kan också ta kontakt med Skolverket för att få råd.
Lycka till! mvh Lillemys
 

Artiklar från Familjeliv