Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nån mer som har en tonåring?

Skrivet av Södra
Hej Jag har en 16 årig flicka som har dyslexi och dyskalkyli. Hon har enorma svårigheter med inlärning. Jag har vårdbidrag för henne som nu har gått ut. Jag har gjort en nyansökan. Är det någon som har tips på några bra datorprogram? Tack för hjälpen och hoppas att det är fler som vill titta in här så att vi kan stötta varandra.
Svar på tråden: Nån mer som har en tonåring?

Hej Södra!

Skrivet av  Lillemys
Tyvärr har jag ingen tonåring och heller inga bra program att erbjuda. MEN jag blev jätteglad över ditt besök på denna sida! Visst vore det trevligt om fler besökte sidan och att vi alla kan stötta/trösta/byta ideér med varann! Jag tittar in varje dag, men ack så besviken jag blir när det sällan eller aldrig är nån där....MEN kul att du hälsar på! Jag hoppas att det finns någon där ute som kan tipsa dej om det du önskar! mvh Lillemys
 

Hejsan!

Skrivet av  Södra
Hej tack för ditt svar. Det är alltid trevligt med folk som kan svara på ett inlägg. Oavsett om man har en tonåring eller ej. För eller senare är man där och alla hormoner spökar i kroppen på ens lilla unge. Trots det är tonåringar härliga, man får veta att man lever. Jag läste ditt inlägg längre ner om vårdbidrag. Du skrev att du skulle köpa en dator till din son för det rekroativa vårdbidraget. Hoppas att han fått glädje av den. Det jag tänkte på var om du inte tog med dator som merkostnad när du sökte vårdbidrag, för det har ni rätt till.
Ha det bra!
 

Hej igen!

Skrivet av  Lillemys
När vi sökte vårdbidrag var det inte klart om J behövde datorn som ett hjälpmedel eller de ansåg att det var mer som "lyx". Men det stärktes till viss del via läkarintyget för framtiden i skolan. Vi kommer att ansöka om ersättning. Vi har dock ej köpt den än. Ska försöka ta reda på så mycket som möjligt om vilken som blir bäst mm. Sen har pengarna fortfarande inte kommit då vi bytt bank och ndet har blivit strul med kontona. Men det är på väg att fixa sig.
Ha det bra själv! Vi hörs kanske fler gånger???
Lillemys
 

Mit tbarn har fått en bärbar dator

Skrivet av  Malin
från skolan som man har lagt in bland annat ett talsyntesprogram i. Vi fick tjata och argumentera väl men till slut fick vi som vi ville. Som elev har man rätt till kompenserande hjälpmedel för att kunna följa undervisningen och tillgodogöra sig den. Har du försökt att diskutera detta med din sons rektor och specialpedagog? Specialpedagogen tyckte som vi och det hjälpte oss. Det är mycket möjligt att f-kassan inte godkänner merkostnaden om de anser att det är en kostnad som ni egentligen inte bör stå för.