Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej tänkte också presentera mig. Långt och ledsamt

Skrivet av Carina, Celine 9602 å Harley 9802
Carina heter jag och är mamma till Celine, går i ettan och Harley, går på dagis. Att jag hamnde på denna sida nu ikväll beror på att vi i skolan haft ett sent "lära känna" samtal med fröken. Innan jag gick dit tänkte jag fråga henne om när man kan testa barn för dyslexi eller när man märker att de har det.

Detta pga att min man är dyslektiker och fler i hans släkt är det och vår dotter verkar ha svårt för det här med ord och har inget som helst intresse av att ljuda och lära sig läsa. Hon vill liksom kunna det ändå, hon sitter och gissar på hela ordet helt åt skogen.

Hon har lärt sig känna igen en del ord, som bilder ungefär. Jag har då börjat att fundera på om det kan vara dyslexi. Bokstäver har hon kunnat länge.

När jag då frågar fröken så säger hon "bra att du tar upp det för jag har pratat med spec.läraren om att det kanske behövs för Celine". Hon blev glad att jag talade om att det finns i släkten så att de ska börja med spec-läraren redan på måndag.

åh, nu sitter jag här och är ganska ledsen och läser om era fighter med lärare och försäkringskassor och tänker att, ska allt dj-skap drabba oss? Vi har redan en hel del att extra pyssla med, Celine är svårinställd diabetiker och så har vi i förra veckan opererat hennes vänstra öga för grön starr och om ca 2 månader ska vi operera det högra.

Tack för tipset nedan om LÄSK, skrev ut den och tänker läsa när jag har tagit mig samman.

Jag hoppas dock att Celine bara är "sen i starten" och att hjälpen hon får gör att hon kommer igång.

Några frågor, hur gör de när de sätter diagnos på barnen? Vem gör det? Och i vilken ålder kan man göra det, är 7-8 för litet?
Svar på tråden: Hej tänkte också presentera mig. Långt och ledsamt

HEJ CARINA!

Skrivet av  Lillemys
Här kommer en tröstekram och ett välkommen hit!
Läste precis ditt inlägg och fick tårar i ögonen.
Känner igen mig i mycket du skrev. Minns så väl den perioden i skolstarten.
Enligt mig verkade ert " lära känna" samtal gå i en positiv anda, där läraren har fått upp ögonen för Celine och det är positivt. Positivt också att hon redan har kontaktat spec.lär i ärendet.
Då är ni redan en bit på väg!
Det är inte för tidigt att testa barn i 7-8 år enligt vår logoped, men det kan vara något osäkert att fastställa diagnos eftersom de är så unga.
Det brukar vara skolpsykologen som gör ett test, ett sk WISK-test. Där får barnen både läsa, rita, lyssna räkna, öva läsförståelse mm. utifrån detta test går sen en remiss iväg till logoped om så behövs. Sen möter ni en logoped som testar och går igenom vissa saker för att sen fastställa diagnos dyslexi om så är fallet. OM ni får diagnos så har ni rätt till hjälp med speciallärare, hjälpmedel, studiematerial mm.Detta kan ni få även om diagnos ej finns.
Vårdbidrag kan du söka med hjälp av försäkringskassan, skicka med läkarutlåtande och intyg, en skriftlig ansökan om hur läget är, vad Celine behöver hjälp med och hur mycket tid ni lägger ner, även ev merkostnader.
Som du skrev har Celine problem med sina ögon, och diabetes, detta kan ni lyfta fram i ansökan.
Jag hoppas att det ordnar upp sig för er alla!
Min son var 8 när vi lät honom testas och han var 8,5 när diagnosen fastställdes. Nu är han snart 11 och vi har fått ganska mycket stöd och hjälp på skolan, vårdbidrag med 1/4 och lite tekniska hjälpmedel så som freestyle i skolan.
Stå på dig, för din dotters talan, du är hennes länk utåt. Ibland stångar man sig blodig, ibland är allt en ända lång väntan och ovisshet, men i slutänden når man resultat, man ser att det går framåt. Ju tidigare man upptäcker problemen ju snabbare kan man sätta in åtgärder. OM ni får diagnos så se till att skolan ger er en elevvårdskonferans där ni går igenom ett åtgärdsprogram, be om regelbundna möte för uppföljning och diskussioner kring fortsatt arbete. Åtgärdsprogram/handlingsplan är viktiga saker för ett bra resultat. Jag önskar er lycka till! Skriv gärna hur det går, ställ frågor om du undrar över något! Kan jag så besvarar jag dem gärna!
MVH Lillemys
 

Tack Lillemys för ditt svar

Skrivet av  Carina, Celine 9602 å Harley 9802
har tyvärr varit utan dator (en evighet känns det som) så jag har inte kunnat läsa ditt svar förräns nu.

Det var turbulent där först i början, men nu har jag lugnat ner mig, läst LÄSK-Pärmen och känner att jag har fötterna på marken igen!

Celine har from denna vecka spec.lärare 2 ggr i veckan och det känns bar både för Celine och mig. Celine var glad när hon hade varit där - "Jag fick jobba med datan!". Och nu har en till kille i klassen fått börja där och jag tror Celine tycker att det är kul att gå dit.

Tack igen för ditt svar, du är en pärla! :)
 

Artiklar från Familjeliv