Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga !

Skrivet av KarlAstrid
Hejsan ! Jag har funderingar som rör en av våra tonåringar. I skolan tror man att han kanske har dylexi och mina frågor till er är :
1. hur förstod ni att det var dyslexi,dvs vilka symtom ?
2. var och hur gjordes utredning ?
3. vilken hjälp har ni fått ?
4. vet ni om stark inre stress kan ge symtom/yttra sig som dyslexi ?
Jag är tacksam för svar, gärna utförliga !
Allt gott !
Svar på tråden: Fråga !

mina svar kommer här.

Skrivet av  Lillemys
1.... grabben då 7 år hade svårt att läsa, ljuda och uppfatta rim.Glömde prickar och ringar över bokstäverna, gissade mycket i texterna, la till eller drog ifrån ändelser i texten, Stakade sig så han blev svettig. Problem med + och - i matte. Blandade höger och vänster.Mycket osäker på klockan. Dålig syn, fick glasögon, dålig hörsel har språkstörning som bidiagnos.

2.... vi föräldrar krävde ett test då vår oro var stor mot personalens ryckningar på axlarna...
Skolpsykolog gjorde WISK-testet, remiss till logoped, nytt test där sen diagnos dyslexi med bidiagnos expressiv språkstörning

3.... hjälpmedel i skolan, kassettband till matteboken och cd-skiva till engelskan. 5 timmar/v hos speciallärare. Efter diagnosen fick vi mycket stöd i skolan med ny lärare och mer "intresse" visades. Vi föräldrar har sökt stöd i föräldraföreningen FDB. Läst mycket böcker, surfat på Internet och sökt information.

4.... vet ej.

Hoppas du har nytta av mina svar!
Mvh Lillemys
 

Olika symptom

Skrivet av  Miranda
Hej, det finns många olika symptom har jag förstått, för min son var det i första hand svårigheten att koncentrera sig, svårt att förstå vad som sägs,mycket svårt att lära sig skriva (men inte läsa).
Har fått remiss för utredning hos logoped.
Vi har inte fått så mycket hjälp ännu men det verkar hoppfullt i ert fall eftersom skolan själv uppmärksammat problemet, då har dom kanske ett åtgärdsprogram.
Jag tror det är tvärtom, dyslexi skapar stress, ångest, dåligt självförtroende särskilt innan man vet vad som är fel.
Hoppas det ordnar sig bra för er.
 

Det är som Miranda skriver

Skrivet av  Love66/Malin
Barnen kan må jättedåligt på olika sätt av sin dyslexi. Min som höll ett tag i höst på att få magkatarr, så orolig var han varje morgon. Han har ju ingen "kontroll" på vad som händer i skolan och blev helt enkelt sjuk i sin mage.
Han agerade väldigt starkt utåt mot lärarna som inte kände igen honom som den goa unge han alltid har varit. Alla spärrar släppte och han skrek alla fula ord han kunde och några till.
Lärarna ville först inte göra kopplingen till dyslexin men har nog tänkt om lite då han förnärvarande är lite lugnare pga att de just nu tar extra hänsyn.
Ibland tänker jag på de stackars barn som bara ger upp och sätter sig ner och försöker bli osynliga, då är det faktiskt bättre att de skriker "hjälp mig", även om det inte är de orden läraren hör just då...
 

mina svar

Skrivet av  Anirac
1.Med äldsta sonen förstod jag ingenting men trodde stenhårt på lärarna som sa att han inte var skolmogen,problem hemma,tonårshormoner,fel kompisar.
Med dottern var det lite enklare för jag hade haft en dotter emellan som hade haft en"normal"lästräning med Aha-upplevelse så när nästa lilla pingla satt o tittade ut genom fönstret samtidigt som hon ordagrant "läste" ur boken försod jag att hon bara memorerade vad dom gått igenom i skolan.
Med lillkillen så yttrade hans problem sig med att han fullstänigt rev hela skolan och han utvecklade ett underbart register av fula ord!
Han var fullständigt allergisk mot allt som hade med bokstäver att göra.
2.Äldsta sonen har inte fått nån diagnos tyvärr o inte ens en utredning(pga för mjäkig mor)
Mindre sonen har blivit utredd hos en logoped men ska utredas lite grundligare förhoppningsvis våren 04 hos något som heter Dyslexipedagogerna i sthlm.(om jag lyckas bråka mig till pengar och remiss fr. skolan)
Dottern däremot fick jag en ordentlig utredning på Dyslexicentret i sthlm,hösten 02(hon gick då i åk 8 och skolan ville bevisa för mig att jag bara var överdriven o hysterisk när det gällde hennes läs o skrivbekymmer för hon hade inga problem utan var bara lat o full med tonårshormoner.Det visade sig att hon
var grav dyslektiker och hade en läsförståelse som en åk 2!!!)
3.hjälp, ja vad är det?
Från skolornas sida:Absolut ingenting!!!
Däremot har jag slagits som en Tiger så min dotter får gå på dyslexipedagogikerna 2 tim/veckan och därifrån tycker jag att jag ser öppningen för min dotter.
4.På den frågan tror jag precis som Miranda!

Är det så att du har chansen att få en utredning så ta den fort som ögat det är mitt råd!!
Med tanke på att sen kommer gymnasiet och körkortsteorin och då blir det urtufft att ha läs o skriv svårigheter men ej vara utredd.
Ha det så bra och lycka till.
 

Artiklar från Familjeliv