Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur gör ni för att hjälpa era barn hemma?

Skrivet av Carina, Celine 9602 å Harley 9802
Med ord och så? Finns det kortlekar med ord och bilder tex? Eller vad finns det för hemhjälpmedel för att stimulera? Var hittar man sånt? Var idag på Bokia här i Farsta men de hänvisade till Akademibokhandeln inne i Stockholm, fast han visste inte vad som kunde finnas.

Satt och tänkte att jag kanske kunde göra en egen kortlek, men känner mig själv så tom i huvudet att jag inte vet vad för ord man ska börja med?

Hur/vad skulle ni göra/har gjort med en ettagluttare på hemmafronten?

Tog fram ett bokstavs-spel iallafall som vi spelat och så har jag ett kylskåpspoesi för barn....ju, där finns det ju ord! Att jag inte tänkte på det? :) Fast det är lite plottrigt smått förstås.

Köpte iallafall flera såna där häften på Bokia med klisterettiketter i, typ "jag kan läsa", "jag kan ord" från 4-5 år. Som man rättar med att klistra en stjärna på varje sida. Vi har haft nån sån förut också men då har hon bara färglagt och inte velat göra ord eller sånt. Nu var hon lite mer sugen på att göra i dem.
Svar på tråden: Hur gör ni för att hjälpa era barn hemma?

Lite hjälp

Skrivet av  Love66/Malin
Hej!
Vi fick en alfabetsremsa av fröken i ettan att ha framme när vi jobbade med läsning och skrivning. Bilderna för varje bokstav hjälpte sonen att bli säker på alfabetet. Än i dag i fjärde klass vänder han på b och d, a och å + ä, o och ö, men så är det i hans fall.
Vi hade ett dataspel som vi blev rekommenderade, Det heter Mini och kommer från Mini media, vi beställde det från läromedelscentralen.
Vi spelade barnalfapet, på en sida ska man lägga bokstäver på redan befintliga ord.
Läs, läs och läs för din ettagluttare, det gör underverk för ordförrådet.
Vi har alltid kört mycket med böcker på kassetter också, det har vi haft nytta av nu när han kör med bok-och-band.
Detta var bara lite jag kom på nu...

lycka till
 

Tack för tipsen

Skrivet av  Carina, Celine 9602 å Harley 9802
Barnalfapet kommer nog tomten med! :) det lät bra.

Ska nog pusha på lite om de dataspel vi har, vi har ju en del som är med bokstäver men hon pysslar mest med annat då hon spelar, färglägger och memory och sånt. Men det är kanske bra för hjärnan det med förstås!

Jag känner mig inte så hysterisk nu som först utan det här kommer gå bra, förhoppningsvis är det bara en puff i rätt riktning hon behöver. Tänkte att jag ska låta Celine gå ett tag hos spec.läraren sen får jag höra med henne vad hon tycker.

Och att vi här hemma under tiden försöker träna på så mycket som det går utan att trötta ut Celine.

Bokband har hon lånat på bibblan många ggr men hon ids inte lyssna på dem, får kanske försöka styra upp så det blir sånt hon är intresserad av. När hon lånar är det bara själva boxen hon vill åt, tror jag. Det ser liksom läckert ut att ta med hem.

Läromedelscentralen ska jag genast surfa till och se vad som finns att tillå.

Tack igen för tipsen! Blir så glad att det finns nån att fråga.
 

Artiklar från Familjeliv