Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dyslexi?

Skrivet av Marren
Har en son som går i trean, som det går trögt för i skolan, speciellt läsa-skriva biten. Han kan bara läsa enkla ord tex, bok, tåg etc. och knappt det. Han kan skriva endel ord oftast fel stavade. Han har svårt för klockan, månaderna och liknande saker. Han kan rabbla alfabetet, långsamt och ibland blir det lite fel. Skolan verkar inte bry sig utan tycker att vi ska vänta och se.
Min man och jag har trott att han kanske bara är lite seg i starten, men nu har gubben fått för sig att det kanske rör sig om dyslexi, och jag har nu också blivit lite inne på den biten.
Vad tror ni? Och vad kan man göra för att skolan ska lyssna, han behöver ju extra hjälp oavsett om det är dyslexi eller inte. Hur har ni gjort?
Svar på tråden: Dyslexi?

har ni haft samtal?

Skrivet av  Lillemys
Har ni haft typ utvecklingssamtal där lärarna berättar hur det går, vad de ser hos ert barn? Vad de kan hjälpa till med? Har er son någon hjälp hos speciallärare? Annat material än övriga i skolan? Har han samma läxor som övriga i klassen? Hur löser ni isåfall det?
Med hopp om att inte göra dig besviken eller orolig så låter det för mig som om han har dyslexi. För just de sakerna har/hade min son också problem med.
Klockan, dagar, läsa, skriva, minne, information, instruktioner. Allt tog lång tid, sitter fortfarande länge med läxorna. Men efter påtryckningar av mig så har skolan lyssnat, fixat timmar hos speciallärare mm. Vi föräldrar begärde utredning av diagnos. så blev det, efter diagnosen fick vi hjälp av skolan, men först då lyssnade dem mer aktivt. De ville också vänta och se. Vänta på vadå? De märker väl att barnet har svårt? Vad väntar man då på? Sätt in resurser!!!!! Skolan har skyldighet att hjälpa barn med särskilda behov/diagnoser. Gå till bibblan låna litteratur i ämnet, läs och se om du känner igen dig. Men framför allt, ansök om en utredning hos logoped. Köerna är långa så vänta inte, ring i morgon!!!
Lycka till! Du får gärna skriva in hit fler gånger och berätta hur det går.
Lillemys
 

Tack för svaret!

Skrivet av  Marren
Nej som det ser ut nu har han ingen extra hjälp.
På utvecklingssamtalet i höstas sa hans fröken att det inte gick så bra för honom men att han säkert bara var lite seg i starten, hon verkade dock inte veta hur illa det är och inte heller bry sig. Seg i starten? Det har gått två och ett halvt år!
Jag ska ringa i morgon och ansöka om utredning och jag antar att vi får ta i med hård hanskarna med skolsituationen...
Tack så mycket för ditt svar.
 

skolpsykologen

Skrivet av  Pernilla.j
Hej skolpsykologen kan göra ett såkallat wisc-test där kan man se om det kan luta åt dyslexi.De kan även se en massa andra saker som har med inlärning att göra. Kräv att skolpsykologen gör detta test.

Penilla
 

Ska försöka

Skrivet av  Marren
hans skola känns inte så tillmötesgående, men vi måste ju ha rätt till det. Nej i morgon ska jag börja ta i tu med problemet på allvar.
Tack för ditt svar