Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej!

Skrivet av Marren
Jag har ringt till skolan och tjatat angående min misstanke om att min son skulle ha dyslexi. Efter mycket om och men lyckades vi få en tid för att göra ett wisc-test snart.
Är det någon som har barn som gjort det? Hur går det till, vad ska man göra? Skulle jätte gärna vilja veta vad det är för något.
Svar på tråden: Hej!

min son har gjort detta...

Skrivet av  Lillemys
wisc-test görs av skolans psykolog. Det är en hel del uppgifter ditt barn ska göra. Kan läggas upp på mer än ett tillfälle. De ska svara på frågor, hitta rätt ord i olika ordförståelseuppgifter, lägga pussel, rita, prata, svara på frågor, upprepa siffror mm mm. Det går ut på att testa minne, uppfattning av olika saker. Alla dessa svar kan sen utvärderas enligt en mall på vad sonen har för kunskaper. Psykologen kan då se om ditt barn har signaler om dyslexi och då går en remiss iväg till logoped för utredning och ev diagnos.
kanske jag förklarar lite luddigt men jag har en sjuk son i knäet som pockar på uppmärksamhet......
Lycka till! Och du.... bra att du står på dig för ditt barns rätt till stöd.
Lillemys
 

Tack tack!

Skrivet av  Marren
Nu vet jag lite gran om vad det går ut på i alla fall ;)!
Testet ska göras på onsdag nästa vecka, det känns lite nervöst. Jag både hoppas och hoppas inte att det ska visa något om du förstår vad jag menar. Jag antar att det blir lättare att få hjälp med en diagnos.
Vet du om hur lång tid det tar att få "resultaten" på testet, eller får man det direkt?
Hoppas din son mår bättre!
 

så här var det för oss,,,

Skrivet av  Lillemys
psykologen träffade sonen vid 2-3 tillfälle. efter dessa möte hade han en genomgång med oss. Han presenterade innehållet med poäng, emotionellt, motoriskt, läsförståelse, ordförståelse mm mm. Kring dessa värde/poäng berättade han då om medel, över eller under. Summan av kardemumman var att han "kunde se" att värdena pekade mot dyslexi. Så han tyckte att det skulle gå iväg en remiss till logoped. Och så blev det. Kötiden dit är ingen kul upplysning, 7 månader!
Men efter mötet hos logoped tog det nån vecka innan diagnosen kom. Sen blev det konferans på skolan med diagnosen i handen sattes det in mer stöd, hjälpmedel och dyl.
Lycka till!
Tack, sonen mår bättre.
Lillemys
 

WISC III-testet är ett

Skrivet av  besökare
begåvningstest. Läs mer här http://www.nswagtc.org.au/info/identification/WISC3.html
 

Artiklar från Familjeliv