Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Väntar fortfarande

Skrivet av Bitte
på Dyslexiutredning. Jag tycker min son har blivit mkt duktig på att läsa böcker nu och hans spec.pedagog är tveksam om han är dyslexi eller inte..
Kan man vara dyslexi om dom är duktig på att läsa? Men han är inte motivera att sätta igång att läsa som typ spontant utan vi brukar säga till.
Svar på tråden: Väntar fortfarande

Oj glömde

Skrivet av  Bitte
att skriva hans ålder han är snart 10 år
 

det är ofta så mycket mer....

Skrivet av  Lillemys
än bara läsningen som avgör om man är dyslektiker eller ej. Det kan vara läsningen, stavning, minne, instruktioner, information, växlar höger vänster, klockan, tid, månader, räkning, osv....
lite av varje brukar jag säga.
Dyslexi står ju för läs och skrivsvårigheter.
Man tappar ändelser, gissar text, tappar rad, läser knaggligt, stakar sig osv.
Skrift, tappar ring och prick över bokstäver, tappar ändelser, tappar vokaler, ofta en spretig slarvig handstil(stämmer inte på min son, han skriver mycket snyggt)
kan ha problem med minne, slarvar bort saker pga minnet, svårt att ta instruktioner, information. ofta missuppfattning av saker och ting.
svårt att hitta ord eller benämna en sak, säger kanske säng men menar soffa, säger byrå men menar garderob osv. Många av dessa problem har min son.
Vänta på utredningen och se vad logopeden säger, då har du fått veta vad som gäller just ditt barn.
Lycka till och kämpa på!
Lillemys
 

Ursäkta...:) och ursäkta att jag hoppar in så här

Skrivet av  Carina, Celine 9602 å Harley 9802
fnissar lite och konstaterar att det låter precis som jag just nu! Men å andra sidan så är jag på gränsen till utbränd, och jobbar för tillfället bara 3 timmar om dagen. Säger fel, minnet är urdåligt och känner mig tom i huvudet, tappar tråden i samtal, förstår ibland inte vad folk säger.

Vet att det låter illa men det är sant, jag som alltid varit den som fixar kopiator/datorer och sånt kan ingenting just nu. Och nya grejer klarar jag inte av att lära mig varken det är maskiner eller rutiner. Hm, på din beskrivning inser jag att jag verkligen kan känna hur det måste vara att vara dyslektisk...blir frustrerad av att inte fixa sånt som varit lätt förr.

Förstår mer min dotters frustration och ilska, hon var så arg i helgen då "jag ju inte fattar matten, jag gör ju bara fel" sa hon då hon var arg och sa att hon inte ville gå i skolan.
 

Artiklar från Familjeliv